Ida Løfsgaard Kojedahl er nylig ansatt som ansvarlig for internkommunikasjon i Nortura. Til venstre ser du et Nortura anlegg på Rudshøgda.
Ida Løfsgaard Kojedahl er nylig ansatt som ansvarlig for internkommunikasjon i Nortura. Til venstre ser du et Nortura anlegg på Rudshøgda.

Ida ble kastet rett inn i Nortura-nedskjæringer: – En sterk prosess

– For meg handler internkommunikasjon om å se mennesker.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag ble det klart at 147 mister jobben i Nortura. Selskapet la fram at 68 medarbeidere på Forus i Stavanger og 79 på anlegget i Steinkjer mister jobben grunnet behovet for å styrke bærekraft og konkurransekraft.

Bakgrunnen for oppsigelsene er et forslag fra selskapets konsernledelse om å legge ned avdelingene for griseskjæring i Steinkjer og Stavanger til fordel for en ny og modernisert fabrikk i Tønsberg, meldte NRK.

– Har gitt noen innspill

Midt oppe i det hele fikk Nortura en ny ansatt i kommunikasjonsavdelingen. 1. oktober startet Ida Løfsgaard Kojedahl i en ny stilling som ansvarlig for internkommunikasjon i næringsmiddelkonsernet.

– Det å komme inn i en så stor organisasjon og jobbe med internkommunikasjon er en stor motivasjon for min del. For meg handler internkommunikasjon om å se mennesker og bidra til at ansatte får den informasjonen de trenger for å gjøre en god jobb. Det kan blant annet dreie seg om å tydeliggjøre kommunikasjonskanaler og hvor den enkelte ansatte skal henvende seg for å finne relevant informasjon, sier Kojedahl til KOM24 og legger til:

– Å oppnå en god informasjonsflyt på tvers og rundt i organisasjonen kan gi store og gode synergieffekter, sier hun.

Hun ble altså kastet inn i dette, og har derfor bare vært med på slutten av nedskjærings-prosessen.

– Jeg har gitt noen innspill og bidratt med å være til stede. Dette er en sterk prosess for det handler om mennesker, sier hun.

I Nortura er noe av hennes jobb å gjøre nøkkelpersonene i organisasjonen gode på å kommunisere.

– Det handler om å sørge for å være informert, viderebringe informasjon og også kunne svare ut eventuelle spørsmål fra ansatte. Nå er jeg fortsatt ganske ny i Nortura, så i disse dager er jeg mye rundt og snakker med mennesker for å danne meg et bilde av organisasjonen og hvordan jeg kan bygge den videre på internkommunikasjon.

Hun legger også til et annet poeng som hun beskriver som viktig når det kommer til internkommunikasjon.

– Ofte tenker man på de ansatte som en gruppe, men oppe i mitt hode består de ansatte av ulike mennesker og fagavdelinger der de har ulike forutsetninger for å finne og forstå den informasjonen som er gitt. Det er ikke alltid sikkert at alle skal ha helt lik informasjon, der noe informasjon kan være mer relevant og viktig for enkelte avdelinger enn andre.

– Satt dype spor

Kojedahl har tung erfaring med kommunikasjonsarbeid og kom til Nortura fra stillingen som kommunikasjonssjef i Spordrift. Tidligere har hun blant annet vært leder for internkommunikasjon i Bane NOR, informasjonssjef i Brann- og redningsetaten i Oslo og rådgiver i Statens vegvesen.

Hun har erfaring med omstillingsprosesser, oppbygging av selskaper og forebyggende informasjonsarbeid.

– Det har vært mange prosesser og hendelser som har satt dype spor, og som det gjelder å håndtere kommunikasjonen rundt. Hele vegen handler det om mennesker og viktigheten av å støtte de i enten arbeidshverdagen, prosesser eller når/hvis hendelser oppstår, sier Kojedahl.

Og med den erfaringen hun har i bagasjen, har hun opparbeidet seg noen tanker rundt hva som generelt er viktig når det kommer til internkommunikasjon i vanskelige prosesser.

– Generelt er det viktig med god planlegging, i form av at man lager en kommunikasjonsplan for hvordan man ønsker å håndtere dette. Man må involvere sentrale nøkkelpersoner og gjerne tilegne seg litt god tid i den fasen.

Hun trekker også fram viktigheten av å være til stede ansikt-til-ansikt når man skal presentere budskapet for målgruppen.

– Samtidig må man bruke de kommunikasjonskanalene som målgruppen bruker, og ikke minst et brukervennlig språk. Det er viktig for at de skal forstå både hva prosessen går ut på, hvilke rettigheter man har og hvordan man blir fulgt opp og ivaretatt etterpå.

– Denne beslutningen kom ikke som en stor overraskelse for de ansatte, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar og bærekraft i Nortura, Kjell S. Rakkenes.
– Denne beslutningen kom ikke som en stor overraskelse for de ansatte, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar og bærekraft i Nortura, Kjell S. Rakkenes.

Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar og bærekraft i Nortura, Kjell S. Rakkenes, forteller at organisasjonen har en åpenhetskultur.

– Det innebærer at vi er åpne med ansatte og eiere i vår organisasjonsutvikling. Vi varslet ansatte og om et omstillingsløp fram til 2024 allerede i fjor sommer, slik at denne prosessen med mulige nedskjæringer har vært allemannseie blant de ansatte tidlig i prosessen. Faktisk tidligere enn hva som er vanlig hos oss, sier konserndirektør kommunikasjon og samfunnsansvar og bærekraft, Kjell S. Rakkenes til KOM24.

– Ingen overraskelse

Da de ansatte i fjor sommer ble varslet om planene, var dette for å forberede en helhetlig plan for industristrukturen og hva dette innebærer. Siden har det gått slag i slag med internkommunikasjon mellom fabrikkledelsen, de ansatte og konsernledelsen.

– Denne beslutningen kom ikke som en stor overraskelse for de ansatte. Vi har god internkommunikasjon i slike tilfeller, som dessverre blir vanligere for folk som jobber i industrien i hele landet. Og jeg må berømme de ansatte som har taklet dette på en fantastisk måte, sier han.

Allerede da konsernsjefens innstilling overfor styret var klar for tre uker siden, fikk ansatte ved begge fabrikkene en gjennomgang med konsernledelsen. Da styret traff den endelige beslutningen mandag denne uken ble ansatte informert og et eget omstillingsteam gikk i gang med arbeidet med de ansatte på begge fabrikkene.

Det er nesten to år før aktiviteten på disse fabrikkene avvikles. Det skjer først høsten 2023.

– Derfor har vi god tid til å hjelpe våre ansatte videre i denne store omstillingsprosessen, og vi har hatt en god kommunikasjon hele veien. Dette er vanlig prosedyre at våre medarbeidere er godt informert og har mulighet til å sette seg inn i utredningsprosessen, avslutter Rakkenes.

Powered by Labrador CMS