– Det er viktig å lytte til de som opplever diskriminering i hverdagen, og vi må være ydmyke for å klare ta et oppgjør med våre fordommer, sier Randi BB Govertsen i Netlife.

Byrået bruker et unikt system når de henter inn nye folk - her kan «Bronze Mouse» og «Carrot Elephant» få jobb

Har et ønske om å unngå underliggende fordommer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

–Vi pratet om hva kan vi gjøre for å få et bredere mangfold hos oss og hva som er fallgruvene som gjør at vi ikke oppnår det mangfoldet vi ønsker, sier leder for kvalitet og utvikling i Netlife, Randi BB Govertsen.

Netlife har nemlig de siste månedene tatt i bruk et eget system som gjør at alle søkerne til nye stillinger i byrået blir anonymisert. Og ikke bare det, de får tildelt «morsomme» navn.

For systemet, kalt Teamtailor, skreller vekk navnet til søkerne og viser i stedet et annet navn, bestående av en farge og et dyr.

Denne saken er tidligere også omtalt av kode24.

–Et lite tiltak

I Netlife jobber det i dag blant annet designere, utviklere, prosjektledere, strateger, innholdsprodusenter og andre kommunikasjonsfolk. Heretter vil kandidater som søker jobb hos byrået kunne få kallenavnet «Bronze Mouse», «Carrot Elephant» eller «Ruby Prawn» i sine CV-er.

Så når byrået skal begynne gjennomføre intervjuene sine, er de aldri helt sikre på hvem som kommer gjennom døren - eller opp på skjermen.

Govertsen forteller at da Black Lives Matter-demonstrasjonene spredte seg verden over i fjor sommer, satte det i gang en diskusjon hos byrået.

– Hos oss dreide den diskusjonen seg om mangfold. Vi pratet om hva kan vi gjøre for å få et bredere mangfold hos oss og hva som er fallgruvene som gjør at vi ikke oppnår det mangfoldet vi ønsker, sier hun og forteller at de deretter fant ut at anynymisering av CV-er kunne være én av tiltakene.

– Dette er bare et lite tiltak, og det er ikke slik at dette fikser opp i alt, men dette er en av de små tiltakene som pusher oss i riktig retning.

Selv har hun lært mye det siste året om diskriminering og fordommer.

– Jeg har innsett at det er mye jeg ikke vet, og med sitt hvite ansikt og blå øyne, er det mye man ikke selv har opplevd eller kommer til å oppleve. Da er det viktig å lytte til de som opplever diskriminering i hverdagen, og vi må være ydmyke for å klare ta et oppgjør med våre fordommer.

– Hva slags folk ønsker dere i Netlife dere flere av?

– Vi lager løsninger for Norges befolkning, da burde vi speile hele Norges befolkning. Det er en tendens at man blir en uniform gjeng i et slikt byrå som oss. Vi er ikke gode nok. Få byråer er det.

Utfordringer

– Hvis vi virkelig vil kan vi klare å søke oss fram til personen, men det vil vi ikke. Vi ønsker å være trofaste til maskeringen, og sørge for at første screening av kandidatene er anonym.

I kode24s sak pekes det på flere utfordringer ved dette systemet. Blant annet kan ikke CV-ene alltid anonymiseres, og da er Teamtailor programmert til å slette hele CV-en. En annet utfordring er at byrået ikke kan kjenne igjen folk som har jobbet hos dem tidligere, folk de kjenner personlig, folk som er ekstra kjente i bransjen eller folk som har søkt jobb der tidligere.

– Men dere mener fortsatt at fordelene veier opp for utfordringene?

– Ja, er du gæren. Det er mange større fordeler enn ulemper med dette, sier hun og forteller at de ikke har tenkt å slutte med anonymiseringen.

Hans Christensen er en av de ferskeste inn i staben til Netlife, og han har vært ansatt der i noen måneder allerede for å jobbe med salg.

Christensen forteller at da han ble kalt inn til intervju hadde han som kandidat ingen anelse om at han var anonym for intervjuerne, ei heller la han merke til at de ikke visste hvem han var i forkant.

Han synes det er en god måte å rekrutterte folk på.

– Jeg synes det er fantastisk, og reflekterer den fremoverlente kulturen som Netlife har, sier han.

Powered by Labrador CMS