Google Marketing Live er hvor Google slipper sine nye produkter. Her er en oversikt over de viktigste nyhetene for markedsførere og annonsører.
Google Marketing Live er hvor Google slipper sine nye produkter. Her er en oversikt over de viktigste nyhetene for markedsførere og annonsører.

Google lanserer nye annonseformat og søk

Stikkordene er kunstig intelligens.

Publisert

Google Marketing Live er stedet hvor Google vanligvis slipper nye produkter og funksjoner og i år er ikke noe unntak. 

For annonsører slipper de i dag flere funksjoner, som skal hjelpe deg å nå flere brukere.

En av tingene de lanserte i dag er en ny visuell merkevareprofil på søk. 

Se klesplaggene på kroppen din

Der kan annonsører framheve informasjon som de selv har gitt gjennom Google Merchant Center – samt Google’s Shopping Graph – for å vise fram dine tilbud.

Merkevareprofilene er inspirert av forretningsprofilene Google allerede tilbyr lokale bedrifter på Søk og Kart. 

Din profil vil fremheve engasjerende produkt- og merkevarebilder, videoer og kundeanmeldelser. 

I tillegg vil Google vise dine nåværende tilbud, kampanjer og fraktpolitikk sentralt plassert.

De lanserer også tre nye KI-annonseformater. 

Et av formatene er muligheten for å se hvordan klesplagg ser ut på mennesker, se nyttige stylingforslag og finne komplementære produkter. 

Et annet er noe lignende hva Snapchat har brukt i lengre tid og det er Virtual Try-On-teknologi. (VTO)

Google hevder at merkevarer med VTO-bilder får 60 prosent flere visninger. 

– Vår forskning viser at denne typen trygghet er avgjørende for merker. Generativ AI kan hjelpe bedrifter med å bedre formidle tilbudene sine og inspirere tillit hos forbrukere rett fra annonsen, sier Vidhya Srinivasan, Visepresident og General Manager for annonser, i en pressekonferanse KOM24 var invitert med på.

Annonsører vil snart kunne forbedre sine Shopping-annonser med immersive visuelle effekter, inkludert virtuell prøve og genererte 3D-annonser som snurrer, og Google introduserer en funksjon som lar kunder fordype seg i en annonse for å se produktvideoer, sammendrag og lignende produkter fra annonsøren.

Dermed kan kunder få se hvordan produktene ser ut på forskjellige kroppstyper. 

Bruk din estetikk i markedsføringen

De innfører og en lignende teknologi for sko, hvor de skal lage 3D-spins fra et sett med bilder. 

Alt de som skal selge skoene skal trenge å gjøre er å laste opp en håndfull bilder av høy kvalitet, fra forskjellige vinkler, så vil Googles systemer lage en 360-graders visning av fottøyet. 

Google fortsetter og å forbedre Product studio, som er deres one-stopp-shop for AI-drevet innholdsproduksjon.

Blant annet skal du nå kunne generere nye produktbilder som skal matche din merkevarestil. 

Det betyr at du skal kunne laste opp et bilde som representerer din estetikk, legg til en prompt som beskriver scenen, og innen kort tid vil Product Studio generere kampanjeklart innhold.

Product Studio vil også gi deg muligheten til å generere videoer fra bare ett bilde. 

Product Studio er nå tilgjengelig i Australia, Canada, Storbritannia og USA i Merchant Center Next og Google & YouTube-appen på Shopify, og kommer til India og Japan i løpet av de neste ukene.

– Vi har jobbet med å gjøre det enklere og raskere å produsere gode kreative ressurser for annonser på tvers av markedsføringskanaler. Variasjon i kreative ressurser er avgjørende for sterke annonser, og dette har blitt enklere for flere annonsører med generativ AI i Performance Max, sier Srinivasan.

AI Overviews er rullet ut til alle brukere i USA og kommer snart til andre deler av verden.

Google hevder at med AI Overviews besøker folk et større mangfold av nettsteder for hjelp med mer komplekse spørsmål.

– Vi ser også at lenkene inkludert i AI Overviews får flere klikk enn om siden hadde dukket opp som en tradisjonell nettlisting for den forespørselen. Faktisk har vi funnet at folk som bruker AI Overviews faktisk bruker Søk mer og er mer fornøyde med resultatene sine. Og når folk klikker på lenker fra AI Overviews, er disse klikkene av høyere kvalitet, hvor brukerne er mer sannsynlig å bruke mer tid på nettstedet, sier Srinivasan.

Milliarder av brukere

Srinivasan forteller at de og jobber for å la annonsørene treffe dem som bruker Googles produkter bedre.

Google hevder at hver måned er to milliarder mennesker innlogget på YouTube Shorts. Nå annonserer de nye formater og funksjoner for å hjelpe bedrifter med å engasjere disse seerne, inkludert vertikale annonseformater, annonseklistremerker for å drive handling og nye animerte bildeannonser automatisk opprettet fra bilder i annonsørers kontoer og Demand Gen-produktfeeds.

I fjor lanserte selskapet Demand Gen i fjor for å hjelpe annonsører å nå brukere av Gmail, YouTube og Discover.

– Disse kampanjene har hjulpet annonsører med å drive etterspørsel og konverteringer, og snart vil vi rulle dem ut til enda flere annonsører på Display & Video 360 og Search Ads 360, sier Srinivasan.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS