Byen Letchworth i Storbritannia er basen til kampanjen «Sea Change».

Sjømatrådet med unik bærekraftkampanje i Storbritannia

Hvordan kan tre uker med strategisk arbeid med bærekrafttema påvirke holdninger til sjømat? Det skal Norges sjømatråd finne ut når kampanjen «Sea Change» rulles ut i Storbritannia i juni.

Publisert

– Dette er et pilotprosjekt som er veldig annerledes enn de ordinære markedsaktivitetene våre. Selv om bærekraft er en viktig del av vår kommunikasjon i dag, har vi aldri investert strategisk i en kampanje der bærekraftig sjømat er i fokus, sier ansvarlig for internasjonal PR i Norges sjømatråd, Anette Grøttland Zimowski i en pressemelding.

Selv om Sjømatrådet har valgt Letchworth, er målet for kampanjen både nasjonalt og internasjonalt.

11. juni går startskuddet for en tre uker lang kampanje i regi av Sjømatrådet. Den bærer navnet «Sea Change» og vil ha base i Letchworth Garden City.

– I kampanjeperioden skal vi gjennomføre en rekke aktiviteter i dette lille britiske lokalsamfunnet. Gjennom kunnskapsdeling, engasjement og inspirasjon skal vi formidle at bærekraftig sjømat ikke bare er godt for folkehelsen, men også for kloden. Det er dessverre et svært underkommunisert budskap, sier Zimowski.

Også internasjonalt

Selv om Sjømatrådet har valgt Letchworth som base for kampanjen, understreker hun at målet er å få både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

– Vi har riktignok et samarbeid med den lokale avisen «The Comet» og byens Facebook-side, men lokale aktiviteter utgjør bare en liten del av dette prosjektet. Ved hjelp av sosiale medier, mediekjøp og presseinvitasjoner skal vi gi økt synlighet til bærekraftig mat fra havet, sier hun.

Sjømat utgjør i dag en forsvinnende liten del av den vestlige verdens kosthold. Dette skjer til tross for at ledende forskere peker på at havene våre har potensial til å produsere seks ganger mer mat enn de gjør i dag, formidler Sjømatrådet i en pressemelding.

- Sjømat treffer på en rekke megatrender, som blant annet bærekraft og helse. Likevel pågår proteinkampen ofte mellom kjøtt og vegetar, mens sjømaten er usynlig. Som en stor og ansvarlig sjømatnasjon har Norge et ansvar for å gjøre det vi kan for å løfte sjømaten inn i matdebatten. Verden trenger å spise mer bærekraftig mat fra havet, og nå tar vi i bruk helt nye virkemidler for å nå gjennom med det budskapet, sier Anette Grøttland Zimowski.

To hovedformål

Ifølge henne har kampanjen to hovedmål:

1. Promotere bærekraftig sjømatkonsum om rollen havene spiller i fremtidens matproduksjon.

2. Posisjonere Norge som en ansvarlig sjømatnasjon og en leder for positiv endring.

- For oss som verdens største generiske markedsføringsorgan for sjømat er det minst like viktig å utforske hvordan en PR-kampanje i en rekke kanaler kan påvirke holdninger, kjøpsintensjon og salg. Hele Sjømatrådet ser nå frem til å teste ut nye måter å arbeide på og nye metoder, internt og innenfor hver enkelt fagdisiplin, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS