Nucleus overtar etter Tante Randi – sikrer seg ny IMDi-avtale verdt 20 millioner
Etter sterk konkurranse og bytte av byrå, er det Nucleus som nå skal fronte IMDis arbeid med mangfold og integrering.
Nucleus har sikret seg en ny rammeavtale med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), verdt inntil 20 millioner kroner over fire år. Avtalen ble tildelt etter at IMDi valgte å avslutte samarbeidet med sin forrige leverandør, Tante Randi, før avtaleperioden var over.
– Det er utrolig gøy å gå seirende ut av denne konkurransen! Det ligger masse hardt arbeid bak innlevering av et anbud, og med så mange sterke konkurrenter, smakte dette ekstra godt, sier Anette Jamtvedt, byråleder i Nucleus, til KOM24.
Avtalen ble signert 5. august og omfatter reklame- og kommunikasjonstjenester som skal støtte direktoratets arbeid med å gjennomføre regjeringens integreringspolitikk. Oppdraget inkluderer alt fra kampanjer og strategisk rådgivning til innholdsproduksjon.
– Stor honnør til hele teamet hos oss som jobbet fram et tilbud som virkelig viser hvordan vi kan være en god strategisk og kreativ samarbeidspartner for IMDi. Jeg er sikker på at dette er en god match, og vi gleder oss til å ta fatt på viktige kommunikasjonsoppgaver fremover, sier Jamtvedt.
Hun mener byråets leveransemodell kan ha vært utslagsgivende i konkurransen.
– Det var sterk konkurranse, også denne gangen. Så registrerer vi at var det eneste kommunikasjonsbyrået med full rigg, så vår tilnærming og måte å løse oppdragsbeskrivelsen på kan ha vært utslagsgivende for at vi vant.
Fem byråer leverte tilbud i konkurransen: Nucleus, Atyp, Tante Randi, LOS&CO og Pol. IMDi ønsket én totalleverandør som kunne håndtere flere parallelle prosjekter og bidra til å forvalte samfunnsoppdraget gjennom helhetlig og målrettet kommunikasjon.
– Vi har jobbet med IMDi før. Som direktorat har de mange og svært varierte oppgaver med stor betydning for samfunnet, sier Emilie Valebjørg, seniorrådgiver og kundeansvarlig i Nucleus.
Hun beskriver avtalen som en mulighet til å bruke hele bredden av byråets kompetanse:
– Fra rådgivning og konseptutvikling til kampanjer og innholdsproduksjon. Nå ser vi fram til å bli enda bedre kjent med Christina Strand (kommunikasjonsdirektør, journ.anm.) og co. hos IMDi, og til å gyve løs på oppgavene som kommer vår vei, fortsetter Valebjørg.
Kvalitet var det klart viktigste kriteriet i konkurransen, og ble vektet med 70 prosent – fordelt på oppdragsforståelse og relevant kompetanse. Pris utgjorde de resterende 30 prosentene:
– Konkurransen var sterk
Til KOM24 sier IMDi at det var helheten i tilbudet fra Nucleus som gjorde at de vant konkurransen.
– De kombinerer strategisk kompetanse med kreative løsninger, og har en god forståelse for offentlig sektor, IMDi og våre behov. Konkurransen var sterk, men tilbudet fra Nucleus traff best, sier kommunikasjonsdirektør i IMDi, Christina Strand, til KOM24.
Direktoratet peker også på at de nylig har fått på plass en ny kommunikasjonsstrategi, og ønsket en partner som kan hjelpe dem å styrke synligheten og rollen som kunnskapsleverandør om integrering og mangfold.
– Vi trenger en partner som forstår både bredden og dybden i oppdraget vårt. Oppgavene spenner fra informasjonskampanjer og holdningsarbeid til mer krevende kommunikasjonsutfordringer, og vi ønsket derfor et byrå som både er en god rådgiver og som kan levere helhetlige kommunikasjonstjenester.
Artikkelen ble oppdatert klokken 14.25 med svar fra IMDi.