ANFO Effekt 2022

Her er vinnerne fra årets ANFO effekt

Saken blir oppdatert etter hvert som prisvinnerene blir avslørt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Saken blir oppdatert

– Bransjen har gjort en imponerende jobb det siste året og nivået har aldri vært høyere. Det er skrevet og sendt inn 120 caser fra et «uinspirerende» hjemmekontor midt i en pandemi – det er en fantastisk innsats!, sier Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO.

Torsdag var det klart for utdelingen av årets ANFO Effekt og det ble kåret vinnere i fem kategorier.

Smart singel

I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.

Juryen skriver i sin begrunnelse at de mener jobben som utmerket seg til gull i år har gjort det meste riktig.

Innsiktsjobben og strategien som er lagt er vågal i et svært konkurranseutsatt marked. Det å konkurrere med kjedenes egne merkevarer er en utfordring som krever trua på at merkevarebygging over tid skaper verdi.

Det praktiske er ofte det beste – Orkla Home & Personal Care
Generalsekretær i Landslaget for Lokalaviser, Tomas Bruvik.
TikTok messa- Osloskolen
Lansering av NATURLI' burgers
Lypsyl Repair + "På alles lepper!
Stalltips – Alle kan vinne, til og med du
Det var Bulder Utfordrer – Bulder Bank som stakk av med seieren i klassen Ny.
SpareBank 1 – Bedriftsløftet fikk andreplassen
DNB – Havgapet stakk av med tredjeplassen.
Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.
Extra stakk av med de to neste prisene i klassen med kampanjene Gjør det billig! og Hva skal vi ha til middag?
Jan Morten Drange
Sætre – Samlet står vi sterkere – Orkla Confectionary & Snacks Norge
McDonald´s stakk av med årets Grand Prix på ANFO
Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.
Hvordan Pierre Robert skapte Gull av Barneull – Pierre Robert
Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes AS
Stratos: Bobler av glede – Orkla Confectionery & Snacks Norge
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.
Lee: Atter en (nudel) konge
DNB – Ditt økonomiske DNA.
Lars Istre. Vipps.
Alle holder opp et lys mot krigen i Ukraina.
Eit fruktbart eventyr frå Sogn – Lerum
Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes AS
Uflaks? Heldigvis har du Gjensidige!
Stalltips – Alle kan vinne, til og med du – Norsk Rikstoto fikk andreplassen
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.
Kantars Innsiktspris gikk til Bulder Bank

Verdi gjennom å overbevise kundene om at produktet er verdt å betale nesten dobbel pris for. Det har denne aktøren klart gjennom å skape et distinkt og tydelig kreativt univers som nettopp dramatiserer ut en av hovedutfordringen knyttet til klesvask over tid.

Stalltips – Alle kan vinne, til og med du – Norsk Rikstoto fikk andreplassen og McDonald's: Utviklingen av det digitale DNA'et til Norges største restaurantkjede fikk tredjeplassen.

Det ble og delt ut diplomer til Uflaks? Heldigvis har du Gjensidige!, Lee: Atter en (nudel) konge, RØD vs. BRUN – sæft With taste of julebrus og DNB – Ditt økonomiske DNA.

I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.

Totalt ble det levert inn 120 case til årets konkurranse. 42 av dem var i kategorien Smart singel.

ANFO-sjef Jan Morten Drange sier at skal vi bli flinkere må vi konkurrere og flere må tenke riktigere.

- Det skal ikke være så vanskelig å sende inn et case, men det skal være litt vanskelig å vinne en konkurranse som ANFO effekt, sier han og legger til;

- Vi er overbevist over at det er kjekkere å vinne om man konkurrerer med mange. Det gjør man her i kveld!

Kantars innsiktspris

I år er det tiende gang ANFO effekt blir arrangert og i løpet av årene har det kommet inn godt over 1100 bidrag til konkurransen.

- Målet har hele tiden vært å heve kompetansenivået i bransjen og gi enda flere gode utgangspunkt for å skape bedre og mer effektiv kommunikasjon! Vi kan trygt si at vi lykkes stadig bedre, for det har aldri vært viktigere å få mer ut av våre investerte markedsføringskroner enn akkurat nå, sier Drange.

Kantars Innsiktspris gikk til Bulder Bank

Om Kantars Innsiktspris skriver de at årets vinner ønsket å revolusjonere hele sin bransje med sin nye merkevare. Ingen enkel oppgave å ta fatt på, men gjennom god innsikt om markedet og kundenes behov har vinneren klart å få til høy måloppnåelse og gode resultater.

Kantars Innsiktspris gikk til Bulder Bank

Sentralt sto innsikt om udekkede behov i markedet, at folk flest synes denne bransjen er litt kjedelig og noe de vil bruke minst mulig tid på. Ved å bruke innsiktsverktøy for merkeposisjonering identifiserte vinneren et ledig behovssegment i markedet som ingen andre aktører dekket.

Denne posisjonen ville årets vinner ta. Innsikten om disse behovene ble innarbeidet og tatt godt ut i både merkestrategi og kommunikasjon. Dette ga gode resultater til tross for lav kjennskap og minimalt mediebudsjett sammenlignet med konkurrentene i bankmarkedet.

Vekst

Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.

De konkurrerte mot tolv andre innsendte bidrag.

Her skriver juryen at Vinnercaset tar oss med på en snuoperasjon med høy vanskelighetsgrad. Ikke bare er det et skoleeksempel av et case – det er også best practice på hvordan jobbe med de fire P-er på en konsekvent og helhetlig måte over tid.

Et solid innsiktsarbeid, som dykker ned i både markedet, merkevaren og målgruppen, danner grunnlaget for tallfestede KPI-er og tydelig retning for å skape vekst over tid. Selve uttaket vitner om en gjennomarbeidet kommunikasjonsplan som også inkluderer relevante elementer av både mediene-kreativitet og innovasjon.

Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.

Stratos: Bobler av glede – Orkla Confectionery & Snacks Norge og Eit fruktbart eventyr frå Sogn – Lerum fikk de to neste plassene her

Bauer Medias Merkevarepris

Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes AS.

Årets vinner av Bauer Medias Merkevarepris illustrerer på en svært god og inspirerende måte hvordan merkevarebygging og posisjonering har vært vesentlig for å bygge mental penetrasjon og fysisk handling. Innsiktsarbeidet er grundig både når det gjelder marked og målgruppe. Det er et solid kommunikasjonskonsept og et effektivt medieuttak. Caset viser til gode resultater på alle målsettinger – tross moderate budsjetter og hard konkurranse i kategorien, skriver ANFO Effekt.

Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.

B2B

I klassen for B2B-markedsføring var det Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.

Juryen skriver i sin begrunnelse at de lar seg begeistre av kommunikasjonskonseptet som må sies å være dristig og annerledes sammenlignet med forventningene til kommunikasjon i kategorien. Caset følger en rød tråd fra tidligere etablert konsept som i fjor mottok sølv i kategorien B2B.

SpareBank 1 – Bedriftsløftet fikk andreplassen og DNB – Havgapet stakk av med tredjeplassen.

Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.

Smart Multi

Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.

Det er imponerende at en stor global aktør, som mange mennesker assosierer med «søppelmat», klarer av å påvirke og endre både holdninger og atferd gjennom å legge vekt på det særnorske som faktisk utgjør selve kjernen i produktene som folk kjøper, skriver juryen.

Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.

Som skriver videre at å gå fra skjellsord til kvalitetsstempel er ikke en strak, eller særlig enkel vei. Derfor er årets vinnere i ANFO Effekt Smart Multi – McDonalds.

Extra stakk av med de to neste prisene i klassen med kampanjene Gjør det billig! og Hva skal vi ha til middag?

Her ble det delt ut diplom til Sætre – Samlet står vi sterkere – Orkla Confectionary & Snacks Norge Hvordan Pierre Robert skapte Gull av Barneull – Pierre Robert fikk to de neste plassene.

Årets birøkter

Lerum stakk av med Årets Birøkter.

Årets birøkter går i år til en virksomhet med et utpreget konkurranseinstinkt, i tillegg til å kunne vise til svært gode resultater selv med små budsjetter. Det er imponerende å se hva Lerum har fått til og vi lar oss sjarmere av sognamålet som er en del av deres varemerke. Dette er en sann mester!, skriver ANFO i pressemeldingen.

Ny

Det var Bulder Utfordrer – Bulder Bank som stakk av med seieren i klassen Ny.

Juryen skriver i sin begrunnelse at her har man vært svært offensive og greid å skille seg fra konkurrentene sine, med god bruk av posisjoneringsverktøy og evnen til å lytte til kundene for å skreddersy kommunikasjonen.

Juryen er imponert over evnen til kaste seg rundt og å utnytte ulike hendelser i markedet på en effektiv måte, noe vi mener bidrar til de sterke resultatene. Caset er godt dokumentert, og juryen ser en klar kobling mellom tiltak og resultater.

Stalltips – Alle kan vinne, til og med du og Lypsyl Repair + "På alles lepper!" fikk henholdsvis andre og tredjeplass i klassen.

Også her ble det delt ut diplomer og det var Lansering av NATURLI' burgers, TikTok messa- Osloskolen og Det praktiske er ofte det beste – Orkla Home & Personal Care som fikk disse.

Powered by Labrador CMS