– Bransjen har gjort en imponerende jobb det siste året og nivået har aldri vært høyere. Det er skrevet og sendt inn 120 caser fra et «uinspirerende» hjemmekontor midt i en pandemi – det er en fantastisk innsats!, sier Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO.
Torsdag var det klart for utdelingen av årets ANFO Effekt og det ble kåret vinnere i fem kategorier.
Smart singel
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.
Juryen skriver i sin begrunnelse at de mener jobben som utmerket seg til gull i år har gjort det meste riktig.
Innsiktsjobben og strategien som er lagt er vågal i et svært konkurranseutsatt marked. Det å konkurrere med kjedenes egne merkevarer er en utfordring som krever trua på at merkevarebygging over tid skaper verdi.
Det praktiske er ofte det beste – Orkla Home & Personal CareYngve Garen Svardal
Generalsekretær i Landslaget for Lokalaviser, Tomas Bruvik.Torill Henriksen
TikTok messa- OsloskolenYngve Garen Svardal
Lansering av NATURLI' burgersYngve Garen Svardal
Lypsyl Repair + "På alles lepper!Yngve Garen Svardal
Stalltips – Alle kan vinne, til og med duYngve Garen Svardal
Det var Bulder Utfordrer – Bulder Bank som stakk av med seieren i klassen Ny.Yngve Garen Svardal
SpareBank 1 – Bedriftsløftet fikk andreplassenYngve Garen Svardal
DNB – Havgapet stakk av med tredjeplassen.Yngve Garen Svardal
Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.Yngve Garen Svardal
Extra stakk av med de to neste prisene i klassen med kampanjene Gjør det billig! og Hva skal vi ha til middag?Yngve Garen Svardal
Jan Morten DrangeYngve Garen Svardal
Sætre – Samlet står vi sterkere – Orkla Confectionary & Snacks NorgeYngve Garen Svardal
McDonald´s stakk av med årets Grand Prix på ANFOYngve Garen Svardal
Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.Yngve Garen Svardal
Hvordan Pierre Robert skapte Gull av Barneull – Pierre RobertYngve Garen Svardal
Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes ASYngve Garen Svardal
Stratos: Bobler av glede – Orkla Confectionery & Snacks NorgeYngve Garen Svardal
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.Yngve Garen Svardal
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.Yngve Garen Svardal
Lee: Atter en (nudel) kongeYngve Garen Svardal
DNB – Ditt økonomiske DNA.Yngve Garen Svardal
Lars Istre. Vipps.Yngve Garen Svardal
Alle holder opp et lys mot krigen i Ukraina.Yngve Garen Svardal
Eit fruktbart eventyr frå Sogn – LerumYngve Garen Svardal
Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes ASYngve Garen Svardal
Uflaks? Heldigvis har du Gjensidige!Yngve Garen Svardal
Yngve Garen Svardal
Stalltips – Alle kan vinne, til og med du – Norsk Rikstoto fikk andreplassenYngve Garen Svardal
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.Yngve Garen Svardal
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.Yngve Garen Svardal
Kantars Innsiktspris gikk til Bulder BankYngve Garen Svardal
Verdi gjennom å overbevise kundene om at produktet er verdt å betale nesten dobbel pris for. Det har denne aktøren klart gjennom å skape et distinkt og tydelig kreativt univers som nettopp dramatiserer ut en av hovedutfordringen knyttet til klesvask over tid.
Stalltips – Alle kan vinne, til og med du – Norsk Rikstoto fikk andreplassen og McDonald's: Utviklingen av det digitale DNA'et til Norges største restaurantkjede fikk tredjeplassen.
Det ble og delt ut diplomer til Uflaks? Heldigvis har du Gjensidige!, Lee: Atter en (nudel) konge, RØD vs. BRUN – sæft With taste of julebrus og DNB – Ditt økonomiske DNA.
I klassen Smart singel var det OMO – Syns du ser litt bleik ut! som sikret seg seieren.Yngve Garen Svardal
Totalt ble det levert inn 120 case til årets konkurranse. 42 av dem var i kategorien Smart singel.
ANFO-sjef Jan Morten Drange sier at skal vi bli flinkere må vi konkurrere og flere må tenke riktigere.
- Det skal ikke være så vanskelig å sende inn et case, men det skal være litt vanskelig å vinne en konkurranse som ANFO effekt, sier han og legger til;
- Vi er overbevist over at det er kjekkere å vinne om man konkurrerer med mange. Det gjør man her i kveld!
Kantars innsiktspris
I år er det tiende gang ANFO effekt blir arrangert og i løpet av årene har det kommet inn godt over 1100 bidrag til konkurransen.
- Målet har hele tiden vært å heve kompetansenivået i bransjen og gi enda flere gode utgangspunkt for å skape bedre og mer effektiv kommunikasjon! Vi kan trygt si at vi lykkes stadig bedre, for det har aldri vært viktigere å få mer ut av våre investerte markedsføringskroner enn akkurat nå, sier Drange.
Kantars Innsiktspris gikk til Bulder Bank
Om Kantars Innsiktspris skriver de at årets vinner ønsket å revolusjonere hele sin bransje med sin nye merkevare. Ingen enkel oppgave å ta fatt på, men gjennom god innsikt om markedet og kundenes behov har vinneren klart å få til høy måloppnåelse og gode resultater.
Kantars Innsiktspris gikk til Bulder BankYngve Garen Svardal
Sentralt sto innsikt om udekkede behov i markedet, at folk flest synes denne bransjen er litt kjedelig og noe de vil bruke minst mulig tid på. Ved å bruke innsiktsverktøy for merkeposisjonering identifiserte vinneren et ledig behovssegment i markedet som ingen andre aktører dekket.
Denne posisjonen ville årets vinner ta. Innsikten om disse behovene ble innarbeidet og tatt godt ut i både merkestrategi og kommunikasjon. Dette ga gode resultater til tross for lav kjennskap og minimalt mediebudsjett sammenlignet med konkurrentene i bankmarkedet.
Vekst
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.
De konkurrerte mot tolv andre innsendte bidrag.
Her skriver juryen at Vinnercaset tar oss med på en snuoperasjon med høy vanskelighetsgrad. Ikke bare er det et skoleeksempel av et case – det er også best practice på hvordan jobbe med de fire P-er på en konsekvent og helhetlig måte over tid.
Et solid innsiktsarbeid, som dykker ned i både markedet, merkevaren og målgruppen, danner grunnlaget for tallfestede KPI-er og tydelig retning for å skape vekst over tid. Selve uttaket vitner om en gjennomarbeidet kommunikasjonsplan som også inkluderer relevante elementer av både mediene-kreativitet og innovasjon.
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.Yngve Garen Svardal
Stratos: Bobler av glede – Orkla Confectionery & Snacks Norge og Eit fruktbart eventyr frå Sogn – Lerum fikk de to neste plassene her
Bauer Medias Merkevarepris
Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ringnes AS.
Årets vinner av Bauer Medias Merkevarepris illustrerer på en svært god og inspirerende måte hvordan merkevarebygging og posisjonering har vært vesentlig for å bygge mental penetrasjon og fysisk handling. Innsiktsarbeidet er grundig både når det gjelder marked og målgruppe. Det er et solid kommunikasjonskonsept og et effektivt medieuttak. Caset viser til gode resultater på alle målsettinger – tross moderate budsjetter og hard konkurranse i kategorien, skriver ANFO Effekt.
Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS sikret seg seieren i klassen vekst.Yngve Garen Svardal
B2B
I klassen for B2B-markedsføring var det Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.
Juryen skriver i sin begrunnelse at de lar seg begeistre av kommunikasjonskonseptet som må sies å være dristig og annerledes sammenlignet med forventningene til kommunikasjon i kategorien. Caset følger en rød tråd fra tidligere etablert konsept som i fjor mottok sølv i kategorien B2B.
SpareBank 1 – Bedriftsløftet fikk andreplassen og DNB – Havgapet stakk av med tredjeplassen.
Poweroffice, Regnskapsnudisten – Befriende enkelt regnskap.Yngve Garen Svardal
Smart Multi
Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.
Det er imponerende at en stor global aktør, som mange mennesker assosierer med «søppelmat», klarer av å påvirke og endre både holdninger og atferd gjennom å legge vekt på det særnorske som faktisk utgjør selve kjernen i produktene som folk kjøper, skriver juryen.
Junkfood: Fra skjellsord til kvalitetsstempel – McDonald's, Nord DDB og OMD var de som stakk av med seieren i klassen Smart multi.Yngve Garen Svardal
Som skriver videre at å gå fra skjellsord til kvalitetsstempel er ikke en strak, eller særlig enkel vei. Derfor er årets vinnere i ANFO Effekt Smart Multi – McDonalds.
Extra stakk av med de to neste prisene i klassen med kampanjene Gjør det billig! og Hva skal vi ha til middag?
Her ble det delt ut diplom til Sætre – Samlet står vi sterkere – Orkla Confectionary & Snacks Norge Hvordan Pierre Robert skapte Gull av Barneull – Pierre Robert fikk to de neste plassene.
Årets birøkter
Lerum stakk av med Årets Birøkter.
Årets birøkter går i år til en virksomhet med et utpreget konkurranseinstinkt, i tillegg til å kunne vise til svært gode resultater selv med små budsjetter. Det er imponerende å se hva Lerum har fått til og vi lar oss sjarmere av sognamålet som er en del av deres varemerke. Dette er en sann mester!, skriver ANFO i pressemeldingen.
Ny
Det var Bulder Utfordrer – Bulder Bank som stakk av med seieren i klassen Ny.
Juryen skriver i sin begrunnelse at her har man vært svært offensive og greid å skille seg fra konkurrentene sine, med god bruk av posisjoneringsverktøy og evnen til å lytte til kundene for å skreddersy kommunikasjonen.
Juryen er imponert over evnen til kaste seg rundt og å utnytte ulike hendelser i markedet på en effektiv måte, noe vi mener bidrar til de sterke resultatene. Caset er godt dokumentert, og juryen ser en klar kobling mellom tiltak og resultater.
Stalltips – Alle kan vinne, til og med du og Lypsyl Repair + "På alles lepper!" fikk henholdsvis andre og tredjeplass i klassen.
Også her ble det delt ut diplomer og det var Lansering av NATURLI' burgers, TikTok messa- Osloskolen og Det praktiske er ofte det beste – Orkla Home & Personal Care som fikk disse.