Sofia Allstrin bryter ut i full jubel når hun sammen med Silje Fylling får vite at de har vunnet Young Lions Media.
Sofia Allstrin bryter ut i full jubel når hun sammen med Silje Fylling får vite at de har vunnet Young Lions Media.

Her får Sofia og Silje fra Dentsu vite at de skal til Cannes

Stakk av med seier i Young Lions Media 2022. Nå skal de representere Norge i den prestisjefylte konkurransen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg vet ikke hva jeg skal si. Vi er så sykt, sykt, sykt, sykt glade. Det er bare så jævlig verdt alle seine netter og alle de 700 millioner Red Bull og kaffe.

Det sier en jublende glad Sofia Allstrin i Dentsu til KOM24.

Hun har akkurat fått vite at hun og Silje Fylling er Norges representanter i Young Lions Media. Det ble avslørt under lunsjen i Dentsu foran en rekke kollegaer.

21 påmeldte team

Young Lions Media er en nasjonal konkurranse og prekvalifisering til Young Lions Media i Cannes, hvor unge talenter tevler om å løse en mediebrief på begrenset tid.

Lagene skulle demonstrere bruk av innsikt, strategi, idé og mediekreativitet i uttaket. Mediebyråforeningen arrangerer konkurransen i samarbeid med CAPA Kinoreklame.

Det var hele 21 påmeldte team. 19 av disse stilte til start og tirsdag var det duket for presentasjoner av oppgavene. Juryen besto av representanter fra mediebyrå, Mediebyråforeningen, CAPA Kinoreklame, tidligere YLM-vinnere, Mental Helse Ungdom samt Cannes Lions Representant som observatør.

Glade vinnere klemmer.a
Glade vinnere klemmer.a

Torsdag ble altså vinnerne avslørt. De kunne fortelle om tall-løse timer som hadde gått med på jobben.

– Vi startet ganske lenge før vi fikk briefen og så har vi engasjert hele huset innen vi fikk briefen, for eksempel med innsikt, så ble det noen timer jobbet i løpet av den hekgen. Vi holdt vel på nesten døgnet rundt, sier Fylling.

Allstrin sier at de har forsøkt i flere måneder å leve seg inn i organisasjonen de skulle lage case for og de har spurt mange personer om hjelp.

Mange sterke bidrag

– Vi har gått og tenkt på dette i mange måneder og forsøkt å få kunnskap og innsikt i emnet og de mest profesjonelle menneskene om finst, sier hun.

– Hvorfor er det så viktig for dere å være med på denne konkurransen?

– Det er kult da. Nei da, egentlig er det mest for personlig læring og for å utvikle seg og prøve noe nytt og utfordre oss selv. Og så er det jo alltid ganske gøy å reise til Cannes da, sier hun og ler.

Leder for Mediebyråforeningen Kristin Brimi sier at det var tett i teten, og flere team som markerte seg sterkt.

– At det var så mange sterke bidrag i konkurransen gjorde juryarbeidet ekstra krevende og spennende. Men til slutt var det teamet som leverte på totalen, som stakk av med seieren, sier hun.

I premiepotten ligger blant annet en tur til Cannes.
I premiepotten ligger blant annet en tur til Cannes.

Brimi forteller at vinnercaset leverte på innsikt og strategi, medieidé og uttak. I tillegg hadde teamet laget en presentasjon som de formidlet med engasjement, tydelighet og overbevisning.

– Vi har sterk tro på at årets Young Lions Media-vinnere vil imponere den internasjonale juryen i Cannes. Det er ingen tvil om at det blir en hard konkurranse med sterke internasjonale lag. Vi ønsker derfor vinnerlaget lykke til og vet at de kommer til å gjøre oss stolte, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions Representant.

Stian Jansen er managing director i Dentsu og sier at Young Lions er en konkurranse som de er med på hvert år, men at det er lenge siden Dentsu har vunnet.

Gir stolthet

– Så dette er en veldig hyggelig bekreftelse på at vi har flinke folk og flinke talenter, sier han til KOM24.

Han sier det betyr mye for dem å vinne og at det gir stolthet både eksternt og internt. Han sier de kommer til å bruke dette aktivt når de skal rekruttere nye talenter.

– Bare det å vise fram denne konkurransen og at det er mulig å vinne når man jobber i Dentsu er viktig, sier han.

Opprinnelig var planen å kåre én vinner. Men juryen ble raskt enige om at det mest riktige var å også kåre en 2. og 3. plass, fordi det var mange team som markerte seg og som fortjener heder og ære.

Stian Jansen sier det er viktig for Dentsu å sikre seg slike seire.
Stian Jansen sier det er viktig for Dentsu å sikre seg slike seire.

Amanda Bostad og Helene Faannessen Raunehaug i Apeland stakk av med andreplassen. Tredjeplass gikk til Mia Furulund og Angelika Marcinkeviciute i MediaCom.

– Jeg er mektig imponert over årets deltakere og det var en fryd å få sitte i juryen. Disse bidragene vil vi i Mental Helse Ungdom ha glede av i mange år fremover, og vi er utrolig takknemlige for all tid og engasjement deltakerne har gitt til saken, forteller Line Toft fra Mental Helse Ungdom.

Powered by Labrador CMS