Daglig leder i Matkanalen, Øivind Lindøe er svært fornøyd med å ha solgt ut alle annonseplassene hos Matkanalen, noe som ikke har skjedd siden deres start for 5,5 år siden.

Matkanalen har fullbooket sine annonseplasser fram til mai

Har aldri opplevd så stor etterspørsel.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en tid med strenger restriksjoner og mye hjemmetid merker TV-kanalene at mediebyråene booker annonseplasser med større levetid enn normalt for å sikre seg annonseplass. Det har Matkanalen merket svært godt, da annonseplassene deres er fullbooket for nesten hele april og videre utover.

– Utfordringer blir å levere så mye som annonsørene etterspør, men vi har heldigvis flere muligheter, som produktplassering i tillegg til vanlige reklamefilmer og sponsorater. Snapchat-kanalene våre tar også unna mer og mer annonser, og her skal vi komme med enda at show i slutten av april for å øke varelageret mer, skriver daglig leder i Matkanalen, Øivind Lindøe i en pressemelding.

Nye samarbeid

Lindøe tror at det skjer en endring i bransjen. For matkanelen sin del betyr det at de får nye annonsører ettersom andre mediebyråer har fylt opp sine kanaler.

– Vi har blitt introdusert til mange nye annonsører, blant annet bil-bransjen. I tillegg har vi etter fem år solgt ut alle annonseplassene våre. Vi er en liten kanal, så vi skulle ønske vi hadde mer plass. Vi holder jo på i Sverige og der har vi fortsatt ledig plass, men det hjelper fint lite for norske annonsører, sier Lindøe til KOM24.

Matkanalen konkurrer med andre livsstilskanaler som TV2 Livsstil, og har 12 minutter med reklame hver time. Når det nå er utsolgt betyr det at kanalen har mange reklamefilmer som de ikke får plass til.

Mer hjemmetid er lik mer TV-tid

– Etterspørselen er større enn tilbudet i TV-markedet. Tidligere når det har vært stor etterspørsel etter annonseplasser, har man sagt at det er fordi TV-tittingen faller. Men det er ikke tilfellet nå. Folk ser mye mer på lineær TV akkurat nå.

Med mer hjemmetid skjønner annonsørene at de må få plass på norsk TV, spesielt de annonsørene som tilbyr bestilling helt hjem. Da Matkanalen startet i Norge for 5 1/2 år siden, slet de med å fylle opp annonseplassene. I år er første gangen at de er utsolgt på denne måten.

– Det er hyggelig, men uvant å være utsolgt. Da reiseliv fikk stoppet opp med sine annonser i fjor, ble jeg veldig bekymret for hva som ville skje. De var viktig for oss. Men alle de andre annonsørene veide opp for reiselivet. Det er mye bil, hagesenter og sesongrelaterte annonser. Men særlig matannonsører med sine produkter.

Powered by Labrador CMS