Her mener Snap-sjefen norske annonsører har et stort potensial
Mener det er særlig en ting vi henger langt etter Sverige på.
(Cannes:) – Snap har vært kjent for å være en brandingplattform hvor man når ut til mange og det er fortsatt slik norske annonsører bruker Snap. i Sverige er det helt annerledes.
Det sier Pia Tandrup, Snap-sjefen for hele Norden, til KOM24.
Vi møter henne i Snaps festival-hovedkvarter i Cannes for å snakke om Snap og annonsering. Og hun mener at selv om Norge er langt framme når det kommer til bruk og annonsering på Snap, har vi fortsatt noe å lære.
– Interessant
– I Sverige er det «lower funnel» (altså nederste del av kjøpstrakten, journ.mrk.), mer aktivering. Den delen av reklamebudsjettene har vi ikke sett så mye av i Norge. Du må huske på at 75 prosent av Snaps omsetning globalt kommer fra lower funnel. Slik er det ikke i Norge, det er interessant, mener hun.
Tandrup tror det henger noe sammen med Snaps arv i Norge. Plattformen er meget etablerte og har vært sett på som en oppmerksomhetsplattform hvor man når mange nordmenn.
– Derfor har man fokusert på det og mindre på «kjøp-nå annonsering.» Det er historisk betinget at man ikke har fått det til, men det er et stort potensial i det, mener hun.
Men tross dette, viser reklameomsetningen en enorm vekst.
Tall fra Group M, som ble presentert tidligere i år, viser at plattformen har økt reklameomsetningen med nesten 200 millioner kroner på bare to år.
Det er forventet en reklameomsetning på 650 millioner kroner i 2025.
Snap sin vekst i Norge har vært så stor at i desember kom grunnleggeren, Evan Speigel, til Oslo, for å hylle de ansatte der.
– Norge har alltid vært spesielt, ikke bare i Norden, men og globalt. For den norske forbruker har tatt Snap til seg på en helt annen måte enn vi har sett det i de fleste andre land, sier hun, og mener da globalt.
Hun viser til at mens man i andre land helst ser at det er de yngste som bruker Snap, er det i Norge høy bruk i alle aldersgrupper. De mellom 40–49 år er de mest aktive, etter de mellom 18–29 år, viser tall fra IPSOS SoMe-tracker.
– Det er unikt, sier hun.
Haaland
Hun drar fram flere vellykkede mediesamarbeid som en del av suksessoppskriften.
– Om man har mange brukere blir det en selvforsterkende effekt, men vi har noen riktig gode mediesarmbeid med VG, Disovery og NRK. De tette samarbeidene har betydd veldig mye for oss, sier hun.
Men hun legger ikke skjul på at Snap stars-konseptet deres er viktig for dem. Hun anslår at de har over 300 slike Snap stars i Norge, noe som er mer enn i Sverige og Danmark.
For å bli en Snap star må du blant annet ha over 50 000 følgere og du får betalt en viss prosentandel av annonsene som blir vist mellom det du publiserer.
Den kanskje aller mest kjente nordmannen de har i stallen er Erling Braut Haaland, som har 1,2 millioner følgere på Snap.
– Det er en super-viktig avtale. Som forbruker og mennesker vil vi følge med på våre interesser og om du kan få vite litt mer enn du bare kan se i det mer kontrollerte mediene, men på et sted hvor de selv får uttrykke seg og være seg selv, da kan vi se at det vil creatorer og forbrukere ha, sier hun.
Hun vil ikke si hvor mye man tjener på dette, hvor det kommer en annonse på hver tredje eller femte post, men det er tidligere meldt at man kan tjene 10 000 dollar om dagen, om man er svært aktivt.
– De må selv si sin egen lønn, men det avhenger og av hvor aktiv man er, for jo mer man poster, jo flere annonser kan vi legge inn. Så det er klart det kan bli god forretning, sier hun.
– Det har vi veldig stor tro på
Et annet annonsekonsept de driver og tester er First Snap, hvor man får annonser rett i feeden.
I Norge er det Rema 1000 som har testet det ut.
– Vi har sett supergode resultater på reach, forteller hun, men hun vil ikke dele detaljer og sier at de fortsatt er i utprøvingsfasen, både i Norge og England.
– Vi driver og tester på det og blir klokere på hvem som åpner og hvor lang tid de bruker på det, sier hun.
Tandrup sier at forbrukerne må bare bli vant med at det kommer nye annonseformater på Snap.
Nå tester de og ut noe som heter Promoted places. Det betyr at om du åpner Snap map og zoomer inn, så kan du få se hvor nærmeste Burger King eller Peppes Pizza er, om det er de som har kjøpt seg eksponering. Tandrup viste i Cannes hvordan det ser ut på en konto i New York.
– Dette er noe vi har veldig stor tro på, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no