Her er vinnerne på Gullskjermen 2025
Vinnerne får synlighet på TV til en verdi av 1,5 millioner kroner.
(Deichman Bjørvika, Oslo): Torsdag 30. oktober er det for fjerde gang klart for Gullskjermen.
Prisutdelingen arrangeres av Tenk TV, som er et initiativ fra TV 2, Warner Bros. Discovery og Viaplay Group. Formålet er å hedre og løfte frem fremragende TV-case.
I alt skal det deles ut priser i seks ulike kategorier. Disse er beste TV-nykommer, beste bruk av sponsorat, beste bruk av innhold, beste bruk av TV under 3 mill netto, beste bruk av TV og Årets TV-planner/rådgiver.
Nedenfor ser du vinnerne:
Beste TV-nykommer
1. My Call
Juryens begrunnelse:
«Denne kampanjen skilte seg ut ved å bruke dyp innsikt i en målgruppe som sjelden får oppmerksomhet, og ved å tørre å endre retning-fra en tradisjonell prisdrevet kommunikasjon til å bygge emosjonell tilknytning og stolthet til merkevaren».
2. ST1
3. OMGI hytter
Best bruk av TV under 3 mill netto
1. Morgenlevering
Juryens begrunnelse:
«Med et beskjedent budsjett klarte denne annonsøren å bruke TV på en smart måte, der sponsorvignetter ble forvandlet til små, emosjonelle fortellinger. Kampanjen løftet merkevaren fra lavsesong og bygget både følelser og top-of-mind i en krevende kategori. Løsningen viser imponerende forståelse for både kanalens kraft og merkevarens behov, med dokumenterte resultater i både kjennskap og salg».
2. OMGI hytter
3. My Call
Best bruk av innhold
1. OMGI hytter
Juryens begrunnelse:
«Årets vinner startet som et lite gründerselskap med store ambisjoner. Uten ferdige produkter fikk de en henvendelse: Kan dere levere tre flyttbare hytter til en øy utenfor Stavanger – på under seks uker? For de fleste hadde svaret vært nei. For denne gjengen ble det et ja.
De tok en enorm risiko. For et lite selskap var dette en investering som kunne gått galt. Likevel valgte de å sates, ikke på rabattkuponger eller sisteleddsaktivering, men på kjennskap. På å bygge merkevaren først. Det krever både tro, tålmodighet og tæl».
2. Kavli
3. Freia
Best bruk av sponsorat
1. Maarud
Juryens begrunnelse:
«Prisen for Best bruk av sponsorat går til en annonsør som både har valgt et høyrelevant sponsorat for sin merkevare, samt utnyttet potensialet i sponsoratet til det fulle. Med bruk av sponsorvignetter, reklamefilmer, sponsede redaksjonelle innslag, konkurranser samt aktivering i butikk, har annonsøren skapt helsprøe øyeblikk og skapt en link mellom produkt og sponsorat som passer som «hånd i pose». Noe som igjen har ført til imponerende resultater.
Prisen for årets sponsorat går til Maarud, Publicis Starcom og Viaplay for sponsoratet av Premier League».
2. Joker
3. Altibox
Best bruk av TV
1. Coop-Grill Perfekt
Juryens begrunnelse:
«Årets vinner viser på imponerende vis hvordan en etablert TV-suksess kan fornyes og løftes til nye høyder. De har tatt en tradisjon og utviklet den fra et vellykket stunt til en fullverdig og integrert TV-strategi.
Stilt overfor utfordringer med fallende oppmerksomhet og avsenderidentitet, samt en strategi som i for liten grad traff den viktige kvinnelige målgruppen, tok vinneren modige grep. Ved å gjøre reklamepausen om til en nasjonal skattejakt, løste de utfordringene på en briljant måte. Strategien ble utvidet til flere av årets store TV-finaler for å treffe en bredere målgruppe, samtidig som kortere spotter og digitale flater sørget for en helhetlig kampanje».
2. Dr.Oetker
3. Felleskjøpet
Årets TV-rådgiver 2025
Vinneren er Håkon Gerner i Dentsu.
Juryens begrunnelse:
«Han har i en årrekke håndtert TV-kampanjer for noen av Norges største merkevarer som Meny, Elkjøp, Storebrand, Telia, Skoda og Bama, og han gjør det med en ro, presisjon og en profesjonalitet som imponerer både kunder, kolleger og TV-kanaler.
Han er typen som aldri roper høyest, men som alle likevel hører på. En som får ting gjort – riktig, effektivt og med et smittende smil. Kort oppsummert: Rådgiveren alle vil ha på laget».