Cannes Lions flagg

Nå er Norge i gang med Cannes: Fire jobber på shortlist

Etter en tung start er det endelig norske jobber å se på shortlist i Cannes.

Publisert Sist oppdatert

– Kult, bra, spennende!

Det er kreativ leder i TRY Reklame, Egil Pays umiddelbare reaksjon når han får høre at byrået har flere jobber på shortlist, søndag morgen.

Den store festivalen i Cannes begynner offisielt ikke før på mandag, men det har vært gjort klart hvem som kommer på shortlist i flere uker. Faktisk er hele 19 av 30 konkurranser klare, når det kommer til hve, som har vinnersjanser. 

Og etter en tung start er det nå fire norske jobber på shortlist.

Ikke overraskende er det TRY som har flest jobber på shortlist så langt, med to stykker.

Både i Media og Social & Creator er på på listene med jobber for henholdsvis Volkswagen med The Walking ads og WWF for The climate games.

– Det er alltid gøy med shortlist i Cannes. Man vet aldri helt om man får noe, så det er alltid gøy å ha noen lodd i hatten. Da blir det morsomt framover, sier Pay. 

TRY har sendt inn 30 jobber til årets konkurranse og han innrømmer at det ikke er et kjempeår i år, men understreker at de har flere sjanser igjen.

– Vi vet fra før av at det ikke er bare bare å reise ned dit og hente shortlist, det er vanskelig å klare det, sier han og viser til globale tall som sier at 1 av 10 innsendte jobber får shortlist og at 1 av 3 jobber på shortlist får metall. 

I Media konkurrerer TRY mot jobber fra blant annet Heinz og McDonald´s mens i Social & Creator er det mot jobber fra Heineken, Corona og Four seasons hotel and restors, for å nevne noen.

Morgenstern har sikret seg en plass på listen med jobben The blood league for Røde Kors i klassen Direct og i klassen Design er ANTI det eneste norske bidraget med deres jobb for Kulturhavna i Ålesund.

– Å være shortlista i Cannes – etter allerede å ha mottatt både gull, sølv og juryens spesialpris i European Design Awards – betyr enormt mye for oss. Det bekrefter at arbeidet vårt treffer, både faglig og menneskelig, sier daglig leder og rådgiver på prosjektet Kristin Grimstad.

Hun sier at hele teamet i ANTI er stolte over at juryen i Cannes anerkjenner arbeidet de har gjort sammen med teamet i Kulturhavna.

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi i ANTI tilnærmer oss komplekse designutfordringer – strategisk, tverrfaglig og med et tydelig mål om å skape mer enn bare et visuelt uttrykk, sier hun.

Kreativ leder i Morgenstern, Anders Muurman Holm, sier det er både fantastisk og utrolig å være på shortlist.

– Vi var utrolig strenge med hva vi sendte inn i år, så bare det å komme gjennom på shortlist er fantastisk, sier han.

Han drar fram kreatørene bak jobben, Sebastian Graf Stenberg og Mira Liv Helland Mortensen, som er byreåts yngste kreatørteam.

– Man ville sende inn i flere kategorier, men jeg var tilbakeholden. Så nå får jeg vel høre det, sier han og humrer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS