Under helgens sesongstart på Beitostølen stilte hele kombinert-Norge til start med kryssede staver i en X for «no eXception».

Swix og ANTI håper å gå internasjonalt med «no eXception»-kampanjen

Håper å nå ut til IOC: – Det virker kanskje utopisk å nå gjennom til IOC, men vi håper de innser hvor nære de er å skrive historie. Verdens første likestilte OL, det burde de være interessert i å ha på CV-en sin.

Publisert Sist oppdatert

Under helgens sesongstart på Beitostølen ble kampen mot IOC markert med kryssede staver, og hele kombinert-Norge stilte til start med stavene krysset i en X for «no eXception».

Bak kampanjen står Swix og ANTI, i samarbeid med Norges Skiforbund og Kombinertlandslaget. Målet er å skrive historie ved at IOC tillatter kvinner å delta, og dermed åpner for det aller første likestilte OL i historien.

– Vi er overveldet av responsen så langt. Det er en samlet skifamilie som stiller seg bak kombinertkvinnene, og engasjementet og støtten vi ser bekrefter bare at IOC er i usynk med tiden vi lever i, sier markedssjef i Swix, Tobias Lien.

– Handler om likestilling

I Vinter-OL 2026 i Milano Cortina, er 15 av 16 grener representert med begge kjønn. Den eneste som mangler er kombinert for kvinner.

Verdensmesteren i kombinert, Gyda Westvold Hansen, er kampanjens ansikt utad.

IOC begrunner avgjørelsen med at sporten er for liten, men fordi herrene har «forberedt seg til OL», får de likevel delta.

– Da handler det ikke lenger om den eldste disiplinen i vinter-OL har gått ut på dato, ei heller om kapasitet på anlegget, eller kvinnenes prestasjoner isolert sett – da handler det om likestilling.

Sentralt i kampanjen er å få så mange som mulig til å signere en allerede eksisterende underskriftskampanje på change.org, satt opp av ildsjeler i kombinertmiljøet. På en uke har antall signaturer økt med 43 prosent, og teller nå over 13.000 signaturer.

I kampanjen fra Swix og ANTI er det den første kvinnelige verdensmesteren i kombinert, Gyda Westvold Hansen, som spiller hovedrollen.

Hun er dokumentert i reklamefilmen og i annonsene som snart begynner å rulle, og har vært sentral i å skape engasjement i sosiale medier i opptakten til Beitostølen.

Stilte med skjegg

I tillegg har hun blitt aksjonens ansikt utad der hun fronter kampen på vegne av kombinertlandslaget. Hun vant også sesongstarten på Beitostølen overlegent – og stilte med påtegnet skjegg i ansiktet.

Snart begynner verdenscupen i kombinert, og i følge Swix er det internasjonale ambisjoner for kampanjen.

– Skal vi evne å få IOC til å snu her, må vi engasjere utover Norge. Vi har det internasjonale skiforbundet i ryggen, og internasjonale kombinert-utøvere har også begynt å engasjere seg. Det er også flere internasjonale medier som har plukket opp dette, så dette ligger an til å bli stort, sier Lien.

I tillegg til å ha utviklet kampanjen har ANTI også bidratt med merkevareplattform og visuell identitet til Swix.

– Dette har vært utrolig givende å jobbe med, og all honnør til Swix som pusher oss. Det virker kanskje utopisk å nå gjennom til IOC, men vi håper de innser hvor nære de er å skrive historie. Verdens første likestilte OL, det burde de være interessert i å ha på CV-en sin, sier Strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth.


Powered by Labrador CMS