Fornebubanens kommunikasjonsdirektør, Line Fredriksen, svarer på Apelands innlegg.

MENINGER:

Derfor lager Fornebubanen podkast

«Som en offentlig etat i Oslo kommune, er Fornebubanen forpliktet til å gi åpen og tilgjengelig informasjon om sin virksomhet», skriver Line Fredriksen.

Publisert

Å gi god og lett tilgjengelig informasjon til så mange som mulig er viktig for Fornebubanen, derfor lager vi også podkast. 

Fornebubanen har publisert podkast i drøyt to år, men det er først den siste uka at den har vakt stor oppmerksomhet og debatt. Vår podkast er brukt som et eksempel på at offentlig sektor lager podkaster «ingen lytter til». 

Direktør i Apeland, Ole Christian Apeland, mener Fornebubanen bør vurdere å bruke ressursene sine bedre når poden har et lyttertall på ca. 300 per episode, etter 25 episoder. Spørsmålet er relevant, men Fornebubanen mener at podkast-produksjonen er forsvarlig. Vi ønsker oss selvsagt flere lyttere, noe vi også har fått etter den siste tidens debatt.

Fornebubanen har kun gode erfaringer med etablering av podkast, som et supplement til våre andre kanaler. Det kostet oss omtrent 20 000 kroner å etablere et podkast-rom, og vi bruker under ti timer i måneden med kun egne ressurser til å forberede, redigere og produsere en episode. 

Vi når ut til naboer og andre interesserte med informasjon som vi ellers måtte ha behandlet individuelt på telefon eller e-post. Mange har gitt uttrykk for at de setter pris på denne type informasjon, som er lett tilgjengelig når de er på farten, og som gir god innsikt i spesifikke problemstillinger. 

Som en offentlig etat i Oslo kommune, er Fornebubanen forpliktet til å gi åpen og tilgjengelig informasjon om sin virksomhet. Deling av informasjon om hvordan fellesskapets midler forvaltes, bidrar til åpenhet i demokratiet.

Utbyggingsarbeidene til Fornebubanen påvirker flere hundre tusen innbyggere i Oslo og Bærum, både som naboer, interessenter, samarbeidspartnere og trafikanter. Prosjektet har stor interesse og relevans for bygg- og anleggsbransjen, og for lokale og nasjonale politiske myndigheter. 

Fornebubanen gir informasjon i mange kanaler og fora, både digitale og fysiske. Vi kommuniserer på hjemmesider, i sosiale medier, i nyhetsbrev, pr. telefon, SMS, på informasjonsbannere ved anleggsplassene, i informasjonsmøter for naboer. Podkast brukes altså for å utdype og supplere de andre informasjonskanalene Fornebubanen har. I møter med naboer og andre interessenter plukker vi opp aktuelle temaer for podkast-episodene. 

Det produseres tusenvis av podkaster i Norge, og mange av dem har lave lyttertall. Det er krevende å opparbeide høye lyttertall for nisje-podkaster som Fornebubanens pod, noe Apeland også antakelig er kjent med.

Vi setter pris på at Ole Christian Apeland gir Fornebubanen gode råd for hvordan vi skal tiltrekke oss flere lyttere. Noen av tiltakene har vi allerede prøvd, andre tar vi med oss videre.

Podkast er en kanal mange etter hvert har et forhold til, og det er viktig for Fornebubanen å nå ut til alle relevante målgrupper.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS