Funkygine, vant Årets influencer trening og helse og Folkets Favoritt under VIXEN Awards 2019.

VIXEN Awards stiller med en en helt ny kategori i år

Nomineringen til årets prisutdeling har åpnet for publikum.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VIXEN Awards feirer 10-årsjubileum, og kårer Norges beste influencere og profiler i sosiale medier. De har valgt å utsette festen som skulle vært arrangert i januar, til fredag 22. oktober.

– Vi har valgt å vente fremfor å gjennomføre en digital prisutdeling, og håper og tror vi kan lage tidenes fest den 22. oktober på Gamle Logen i Oslo, uttalte daglig leder i VIXEN, Pia Tryland i mai.

Lagt til ny kategori

Ved hjelp av Meltwaters Media Intelligence-plattform har VIXEN i samarbeid med juryen kartlagt potensielle nye kategorier. I kategorien Reise og friluftsliv er det svært mange profiler som leverer engasjerende innhold av høy kvalitet. Denne kategorien er derfor tatt med i årets VIXEN Awards.

– Det var stor enighet i juryen om at det burde legges til en ny kategori i VIXEN Awards, basert på hvor mange influencere som lager godt, interessant og inspirerende innhold innen reise- og friluftsliv. Til tross for begrensede reisemuligheter i lang tid nå, ser vi at det likevel er mye godt innhold som har vært laget basert på reiser og turer i Norges land. Vi gleder oss til å se hvem som nomineres i denne nye kategorien, sier Astrid Valen-Utvik, sosiale medier-rådgiver og juryleder av VIXEN Awards, i en pressemelding onsdag.

VIXEN Awards er en årlig prisutdeling som kårer Norges beste influencere. I forkant av prisutdelingen arrangeres en konferanse for de som ønsker å øke sin kunnskap om influencer marketing.

Publikums stemmer utgjør 40 prosent

Publikum kan nominere sine favoritter frem til 1. september. Alle som er påvirkere via egne kanaler eller sosiale medier kan nomineres, uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i podcast, på Instagram, YouTube, TikTok eller tilsvarende kanaler.

Topp 50 nominasjoner i hver kategori går deretter videre til juryens vurdering. I tillegg har juryen inntil fem jokerkort i hver kategori. Semifinalister slippes i midten av september, med inntil 15 semifinalister i hver kategori. Deretter kan publikum stemme i utvalgte kategorier; mote, beauty, livsstil, interiør, mat, trening & helse, reise og friluftsliv, samt underholdning.

Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene. I kategoriene Årets sterke mening, Stjerneskudd, Gullpenn, Business og Årets influencer, er det juryen som velger ut semifinalister, finalister og vinnere.

– Nå gleder vi oss til å gi ros, heder og ære til dyktige influencere som vi har latt oss inspirere, underholde og lære av i en tid som har vært veldig annerledes og vanskelig for mange. På sett og vis kan vi si at influencerbransjen har hatt utfordrende forhold for å lage sitt vanlige innhold, men vi har likevel sett at mange har endret fokus, vært kreative og har utviklet innholdet sitt i mange ulike retninger i løpet av koronaperioden, sier Valen-Utvik.

Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer. Jørgine Massa Vasstrand, kjent som Funkygine, vant Årets influencer trening og helse og Folkets Favoritt under VIXEN Awards 2019.

Agnete Husebye, bedre kjent som «Agnetesh», vant Årets Influencer under VIXEN Awards i 2019.

Vinnerne offentliggjøres under en prisutdeling på Gamle Logen i Oslo 22. oktober.

Powered by Labrador CMS