Designbyrået Everland har gjennomført en ny studie for å hjelpe skandinaviske bedrifter med å sikre at de snakker så forbrukerne forstår.

52 prosent av skandinaviske forbrukere sliter med å finne ut hvilke produkter eller selskaper som er bærekraftige

Det viser ferske resultater fra designbyrået Everlands undersøkelse om bærekraft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nylig publiserte designbyrået Everland resultatene fra en undersøkelse som omhandler bærekraft og skandinaviske forbrukere. Rapporten fremhever at det virker som man mangler en felles forståelse av hva bærekraft betyr, og rapporten har som mål å gi svar på hva man trenger å vite for å «bygge bro over gapet mellom forbrukernes forventninger og deres erfaringer og bedrifters innsats og påvirkning».

Denne undersøkelsen er også omtalt av Kreativt Forum.

Her er noe av det undersøkelsen viser:

  • Antall prosent av forbrukerne som forventer at dagligvarer er produsert på en etisk og bærekraftig måte er nokså jevnt blant landene. 77 prosent av de norske forbrukerne bryr seg om dette, og i Sverige er det 78 prosent som forventer dette og blant danskene er dette tallet på 80 prosent.
  • 52 prosent av skandinavisk forbrukere sliter med å finne ut hvilke produkter og / eller selskaper som er bærekraftige
  • Undersøkelsen har også tatt for seg hvilke områder som er viktig for skandinaviske forbrukere når de vurderer om områdene er bærekraftige eller ei. Den viser at 74 prosent vurderer miljø som viktig, ansvar som 42 prosent, livskvalitet 37 prosent, samfunnsansvar 32 prosent og etikk 30 prosent.
  • Undersøkelsen har også spurt respondentene om hvilke selskaper de forventer at produserer bærekraftig. Da viser svarene at 41 prosent forventer at store, nasjonale merkevarer driver bærekraftig produksjon. Av små, lokale merkevarer forventer 29 prosent at de driver bærekraftig produksjon og av internasjonale merkevarer er dette tallet 24 prosent.
  • Ni prosent av skandinaviske forbrukere si at de aldri vil forlate sitt favorittmerke

Studien bygger på en spørreundersøkelse av 1500 forbrukere i Danmark, Norge og Sverige. Byrået har i tillegg snakket med eksperter og ledere hos Coop, Simple Feast, Orkla, Midsona, Arla og REMA 1000.

Powered by Labrador CMS