Impossible Games var ett av bidragene Trigger vant gull i Sabre Awards.

Flere Sabre-gull til Trigger

Trigger vant gull for både«Impossible Games» og «Reclaim intimacy».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Kjempegøy. Veldig gøy at Impossible Games vant, fordi det var som en redningsaksjon under pandemien, sier en meget glad Markus Eckbo Endresen i Trigger til KOM24.

Trigger vant med «Impossible Games» for Fortum og Bislett Games i kategorien «Sponsorship», i Sabre Awards 2021.

– Dette er et veldig godt eksempel på hvordan et sponsorat kan være så mye mer enn logoeksponering, men et genuint partnerskap der man jobber mot samme mål. I dette tilfellet er begge parter kjent for sin grønne profil, så vår tanke var å la idrettsutøvere konkurrere mot hverandre på den mest energieffektive måten som mulig, på hver sin arena i hvert sitt land. Da koronakrisen inntraff ble det klart at dette ikke bare var et spennende eksperiment, men en måte for Fortum å være med å redde Bislett Games på, sier Eckbo Endresen.

Impossible Games ble en sensasjon. Hyllet av medier og fans over hele verden, og satte en ny standard for hvordan idrettsarrangment kan avholdes i krisetid. Bislett Games fikk beholde alle sine sponsorer, og arrangementet ble det mest sette innholdet på TV den dagen. I etterkant kalte Erna Solberg Bislett-general Steinar Hoen for den mest nytenkende og visjonære idrettsentrepenøren i Norge, skriver byråleder i Trigger, Bente Kvam Kristoffersen til KOM24.

Måler krefter med de beste

Fortum gikk inn som sponsor av Bislett Games i 2020, bare få måneder før koronaen inntraff. Like etter kom forbudet mot å avholde store arrangementer. Det førte til at mange vanskelige vurderinger måtte tas på kort tid.

– Sabre Awards er en av de konkurransene vi har valgt å være med i. For oss er Sabre Awards en konkurranse med kategorier vi synes er spennende å måle krefter med de beste. Fokuset i konkurransen er definert til å være «Superior Achievement in Branding, Reputation and Engagement» og det passer godt med fokuset vi har i Trigger. Nemlig å utvikle kreative løsninger som engasjerer, posisjonerer og betyr noe i menneskes liv og hverdag. Konkurransen er tøff med over 2000 bidrag, men det er bare noe vi blir veldig motivert av. Tøff konkurranse virker skjerpende på oss og det liker vi, sier Kristoffersen.

Løsningen ble «Impossible Games». Et idrettsarrangement uten fysiske tilskuere og der alle smittevernsregler ble overholdt.

– Vi eksperimenterte med nye, bærekraftige løsninger som kanskje vil sette sitt preg på fremtidens idrettsarrangementer. Blant annet med teknologiske løsninger som gjør at idrettsutøvere kan konkurrere mot hverandre i sanntid fra ulike land, og dermed fjerne det største klimaavtrykket fra arrangementet, sier Kristoffersen.

Lagde egen seksualundervisning

Trigger sanket også et gull for sin «Reclaim Intimacy» for Karo Pharma/Asan i kategorien «Marketing to youth».

– Vi har fått tilbakemeldinger på denne kampanjen virkelig betyr noe for mange

– Dette er et eksempel på hvordan man som annonsør kan gå fra å være en produktleverandør til å bli en samfunnsaktør. Asan tok her tak i en problemstilling som handler om at porno for mange er viktigste arena for læring om seksualitet. Sammen med Asan løftet vi problemet frem i lyset der målet var å utvide hva intimitet er og å dempe et forventningspress vi vet mange unge sliter med. En jobb som har betydd så mye for så mange unge er det ekstra fint å vinne heder og ære for, sier Tone Helene Angsund i Trigger.

– Vi laget vår egen seksualundervisning, forteller Tone Helene Angsund i Trigger.

Porno har for noen blitt den viktigste arenaen for å lære om seksualitet. Intimeksperten Asan ville derfor jobbe for å dempe forventningspresset mange unge opplever, og utvide hva intimitet er.

– Vi laget vår egen seksualundervisning. En video som viser det pornoen utelater. Med intimitet, famling og trygghet i kontrast til det pornoen viser vil vi få frem at kos, kjærtegn og kanskje litt klønete sex også kan være skikkelig fint. Kampanjen har knust alle våre målsetninger, og har blitt Asans mest effektive kampanje noensinne. Vi har fått tilbakemeldinger på denne kampanjen virkelig betyr noe for mange, sier Angsund.

Trigger var nominert for tre ulike kampanjer:

«Impossible Games» for Fortum og Bislett Games i kategorien «Sponsorship»

«Norwegian Space Travel» for Visit Norway i kategorien «Integrated marketing».

«Ta vare på intimiteten» for Asan/Karo Pharma i kategorien «Marketing to youth».

Powered by Labrador CMS