Bjørn Malm i Tine håper de ikke har ødelagt påsken for noen, men mener det er et nødvendig grep å ta å fjerne påskekrimmen fra melkekartongene i år.

Tine: - Håper vi ikke har ødelagt påsken for noen

Tine vil droppe påskekrimmen på melkekartongene. Det har skapt et stort engasjement. Men Tine står på sitt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Dette er en STOR TABBE av Tine. Denne påsken får altså ingen lese krim på melkekartongen. Folk får heller nå få gleden av å scanne en QR-kode, slik at de kan få lov til å besøke en nettside. DETTE KOMMER IKKE TIL Å FUNKE, OG ER GANSKE PROVOSERENDE FAKTISK!»

Det skrev den melkeglade pressesjefen til byrådet i Bergen, Magnus Hoem Iversen i en kommenter, som først ble publisert på hans egen Facebook-side og siden på i både Bergens Tidende og KOM24. Bakgrunnen

Debattinnlegget gikk viralt og flere medier har siden hevet seg på.

Skylder på hard konkurranse

Bakgrunnen for frustrasjonen var at etter ti år med påskemysterier på Tines melkekartonger fra forfatter Gunnar Staalesen og illustratør Arild Midthun, meldte NRK i februar at samarbeidet er over.

De bytter nemlig ut tegneseriestripene på kartongen med en QR-kode man kan skanne med mobilen . Slik vil man få tilgang til den digitale nysatsingen.

Det provoserte Hoem Iversen nok til å skrive det følelsesladde innlegget.

Men i Tine er de ikke til å rikke.

– Vi setter først og fremst stor pris på engasjementet rundt TINE og melka, men håper og tror at ikke vi har ødelagt høytiden for noen, skriver Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine.

– At TINEs påskekrim har vært en del av manges tradisjoner er veldig bra, men samtidig er konkurransen om å få plass i kjøleskapene til det norske folk knallhard, skriver han.

Laget et rikere univers enn tidligere

Han skriver videre at de må derfor hele tiden prøve å fornye seg – ikke for fornyelsens skyld, men i forsøk på å i enda større grad sørge for at det står TINE på den kartongen folk velger i butikken.

– Og på den måten sørger for et godt livsgrunnlag for de mange små melkebøndene over hele landet som eier TINE, skriver han.

– Årets påskekrim er et ledd i dette arbeidet, og vi har laget et rikere univers enn før som vi håper vil treffe bredt blant små og store, skriver han videre.

Dette er et svar som ikke imponerer Hoem Iversen i Bergen nevneverdig.

– Tine ødelegger nok ikke påsken for noen, men jeg tror de undervurderer hvor mange som kommer til å bli dypt skuffet av dette. Sånn sett ødelegger de nok mest for seg selv. De har jo fjernet sitt største konkurransefortrinn som påskemelk, sier han til KOM24.

– Ingen skam å snu

Hoem Iversen sier at fornyelse kan være bra, men kan ikke være en naturlov.

– Her må Tine rett og slett komme tilbake fra det store, nye universet sitt og ned til vår egen planet. Folk vil ha påskekrim på kartong, ikke QR-koder!, sier han.

I anledning påsken mener han det er på sin plass å tipse Tine om en fin, erkenorsk fjellvettregel:

– Det er ingen skam å snu. Det er en viktig og god regel, ikke minst i påskefjellet, sier han.

Powered by Labrador CMS