I gode gamle dager var det en påskekrim på baksiden av Tines melkekartonger, men i år er den byttet ut med en QR-kode. Det får Magnus Hoem Iversen til å rase.

«JEG KLIKKER! Hvorfor tror Tine at de trenger å «knytte seg til påsken»?»

Magnus Hoem Iversen raser mot Tines nye påskekrimstrategi og gir reklameavdelinger med for mye tid og penger det glatte lag i denne kommentaren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dette er en STOR TABBE av Tine.

Denne påsken får altså ingen lese krim på melkekartongen. Folk får heller nå få gleden av å scanne en QR-kode, slik at de kan få lov til å besøke en nettside. DETTE KOMMER IKKE TIL Å FUNKE, OG ER GANSKE PROVOSERENDE FAKTISK!

Jenny Jod eller TikTok?

For det første: Tine undervurderer hvor samlende og umiddelbart det er å ha noe å snakke om direkte på kartongen. Et analogt blikkfang på frokostbordet. Nå er det slutt på «min tur, min tur»-øyeblikk, å forsøke å løse krimmen sammen, og i det hele tatt - den gode og trege feriefølelsen det er å følge krimmen over tid, og over flere kartonger. Det var jo dette som var kjekt, at man kunne la den ligge litt - komme tilbake til den. Det var den samme krimmen hjemme, som på hytten, som på jobb. Det var en samtalestarter.

For det andre: med en gang mobilen er oppe, blir konkurransen om oppmerksomheten ganske ellevill. Jeg tror ikke Jenny Jod er konkurransedyktig mot push-varsler, chatmeldinger, snaps, TikToks, og alle de andre dopaminfabrikkene det er kjekt å bruke tid på på nett. Det kommer bare ikke til å skje at familien Hvermannsen alle finner frem hver sin smarttelefon og sitter konsentrert rundt bordet og løser gåter.

NEI. Dette er en idé som bare fungerer i hjernen til noen typer «creatives».

For mye tid og penger

For det tredje: ikke for å være luditt, men trenger vi virkelig enda en unnskyldning til å flekke opp telefonen rundt matbordet?

Vi som har vokst opp med dette tenker ikke så mye over det, men i foreldre/besteforeldregenerasjonen er det mange som synes dette er kjipt, uhøflig og ødelegger samtalene de hadde gledet seg til.

For det fjerde: hele endringen viser hvor galt det går avsted hvis man har for mye tid og penger på enkelte reklameavdelinger.

– I årets påskekampanje forsøker vi å skape et større univers som knytter TINE til påsken, sier Frode D. Fimreite, direktør for TINE Marked til NRK.

JEG KLIKKER! Hvorfor tror Tine at de trenger å «knytte seg til påsken»? Hva med å bare lage god melk, og i tillegg gi folk en fin underholdningsgave på kartongen? Det bidrar til at man liker Tine. Dette nye grepet gjør at jeg blir forbanna på Tine. Påsken er jo lange frokoster og alt for mange melkekartonger av ulik farge på frokostbordet samtidig.

Skjønner dere ikke det, Tine? Dere var fullintegrert i folks høytid. Nå har dere fintet ut dere selv.

Denne kommentaren stod først på trykk på Hoem Iversens Facebook-side og er brukt med tillatelse fra forfatteren selv.

Powered by Labrador CMS