Hanne Dankertsen går fra Cargill til Sparebanken Vest.

Hanne Dankertsen blir ny kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Vest

– Jeg har visst siden jeg var ganske ung at jeg ville jobbe med formidling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– For meg var dette en interessant mulighet som dukket opp.

Det sier Hanne Dankertsen (46) til KOM24.

1. september begynner hun som kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Vest. Hun kommer fra stillingen som kommunikasjonsdirektør i laksefôrselskapet Cargill Aqua Nutrition North Sea, der hun som medlem av ledergruppen hadde ansvar for kommunikasjon, myndighetskontakt og markedsføring. Hun har hatt flere sentrale roller i konsernet de siste syv årene.

Var klar for en endring

– Jeg var klar for en endring og har fått en mulighet til å jobbe for Sparebanken Vest, som spiller en viktig rolle for både folk og bedrifter på Vestlandet, sier hun.

Sparebanken Vest er landets tredje største sparebank.

Hun vil få ansvar for å lede bankens arbeid med ekstern kommunikasjon, strategisk omdømmebygging og være talsperson på vegne av banken.

– Å gå fra fiskefôr til bank høres ut som en ekstrem forandring, men kommunikasjon er kommunikasjon, enten det handler om penger eller fiskefôr, sier hun.

Dankertsen sier at hennes umiddelbare inntrykk før hun blir kjent med banken, er at bærekraft og digitalisering er to viktige element i både den nye og den gamle jobben.

– Det er nesten litt komisk hvor likt det er. Det er rart å tenke på, sier hun.

Hun sier jobben for henne handler om å møte kundene på nye måter, være relevant for kundene og å gjøre en positiv forskjell for kundene og samfunnet.

– Jeg tror og håper det er en del fellesnevnere. Men jeg vet jeg har mye å lære om bank og finans, sier hun.

Tidligere har hun blant annet erfaring som kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge AS, kommunikasjonssjef i Rieber & Søn, og som pressekontakt i TV 2.

– Utrolig at vi fortsatt driver med kommunikasjon

– Jeg har visst siden jeg var ganske ung at jeg ville jobbe med formidling, sier hun.

Hun begynte å studere i Volda og kaller det hele for et lykkelig valg. Men sier samtidig at det har skjedd enormt mye på de årene som har gått siden slutten av 1990-tallet.

– Da hadde vi så vidt internett og det var én nettavis da jeg tok utdanningen min. Det er utrolig at vi fortsatt jobber med kommunikasjon, vi som tok utdanning den gangen. Det har kommet så mange nye dimensjoner i dette faget, det har utviklet seg voldsomt, sier hun og peker på at nå kommuniserer jo alle døgnet rundt, hele tiden og i alle slags kanaler.

– Samtidig er det det samme. Det er noe man skal formidle. Det er en dialog man skal ha med noen. I sin kjerne er kommunikasjon det samme, men man har fått så mange flere kanaler og verktøy enn da jeg tok utdanningen min, sier hun.

Dankertsen er fra Bergen og har to tenåringsdøtre. Hun sier hun har en ekstremt ekstrovert jobb, så hun liker å gjøre ekstremt introverte ting når hun har fri som å sy klær og lese.

Hun sier det er gøyest på jobb når det smeller og det skjer store ting. Dankertsen sier at det da blir tydelig at kommunikasjon har en verdi.

Eksplosjoner og kriminelle

I løpet av alle årene i kommunikasjonsbransjen har hun opplevd mye utfordrende.

– Det har vært noen kriser gjennom årene med både eksplosjoner i fabrikkene og kriminelle aktører i selskapene. Men jeg har og vært med på to store oppkjøp. Først da Orkla kjøpte Rieber & Søn og da jeg kom til EWOS og vi ble kjøpt av Cargill, USAs største private selskap. De to oppkjøpene med påfølgende integrasjon var svære endringsprosesser som angår alle interessenter. Da blir internkommunikasjon ekstremt viktig når man skal bli et nytt selskp. Det har vært lærerike prosesser, sier hun.

Men nå er det altså bank og finans som venter på Dankertsen.

– Banken er tydelig og klar og enkel i kommunikasjonen, det liker jeg veldig godt. Jeg tror jeg har mye å lære der. Det blir et kjempespennende miljø å komme inn i.

– Vi er utrolig glad for å få Hanne med oss på Sparebanken Vest-laget. Hun høster lovord for sine lederegenskaper og tar med seg svært verdifull kompetanse fra 23 år i ulike kommunikasjonsroller i næringslivet, sier Siren Sundland, konserndirektør i Sparebanken Vest.

Powered by Labrador CMS