Kristin Nygård Lonbakken forteller at flyttehjelpen betyr ikke nødvendigvis bare flytting, men også hjelp med andre ting folk har behov for å vite. Alt fra flyttelass, bo- muligheter, ledige stillinger, lånesamtaler og annen bankrådgivning.
Kristin Nygård Lonbakken forteller at flyttehjelpen betyr ikke nødvendigvis bare flytting, men også hjelp med andre ting folk har behov for å vite. Alt fra flyttelass, bo- muligheter, ledige stillinger, lånesamtaler og annen bankrådgivning.

– Alle banker i Norge er helt like. Som en lokalbank langt opp i Nord-Gudbrandsdalen har vi en kjempeanledning til å være noe annet

«Flytter du til Fjellbanken for å leve ut drømmen - så er vi der og byr på gratis flyttehjelp - hva enn du måtte trenge!».

Publisert Sist oppdatert

Nord-Gudbrandsdalen er en av flere steder i distrikts-Norge som sliter med fraflytting. Nå ønsker SpareBank 1 Lom og Skjåk å gjøre noe med problemet, og vil derfor tilby flyttehjelp til alle som ønsker å flytte til bygda.

Kampanjen har som bakgrunn at de ønsker å være mer enn «bare» en bank, de ønsker å skille seg ut. KOM24 har snakket med markeds- og kommunikasjonsansvarlig, Kristin Nygård Lonbakken for å høre mer om kampanjen.

– Alle banker i Norge er helt like og tilbyr de samme produktene og er stort sett ganske like på pris. Som en lokalbank langt opp i Nord-Gudbrandsdalen har vi en kjempeanledning til å være noe annet. Vi har så mange verdier og kvaliteter rundt oss, en fantastisk natur og unikt reiseliv. Det er også derfor vi kaller oss fjellbanken.

Flytt til fjells

Når de først ønsker å tilby noe annet, tenker de at de også kan ta på seg et samfunnsansvar for å få opp innbyggertallet. Noe Lonbakken mener er spesielt viktig når man bor i en liten bygd.

– Det å kunne være med å bidra til noe mer, det er noe vi som bank har jobbet med i mange år. Men det er vanskelig å finne det rette å gjøre en forskjell på. Dette med fraflytning er en stor utfordring i de fleste distrikt og bygder i hele Norge. Det er ikke så enkelt å gjøre noe med det, for folk må nødvendigvis flytte av og til.

Derfor håper Lonbakken at Fjellbanken skal klare å gjøre en innsats på tilflytning, være attraktiv og tilby noe eget.

– Det er mange måter vi kan gjøre det på. I tillegg ville vi at det skulle være gøy, derfor har vi foliert en tretten meter lange semi-trailer med reklamen «Flytt til fjells» for å markedsføre gratis flyttehjelp.

Semi-traileren går på oppdrag fra Gudbrandsdalen og ned til Oslo gjennom hele året. Lonbakken poengterer at det ikke vil være semi-traileren som skal kjøre rundt i de små gatene i Oslo for å hente flyttelasset. Der har de avtalt med et lokalt flyttebyrå at de skal kjøre flyttelassene. Resten av kampanjen bæres i sosiale medier, og er rettet mot folk i Oslo.

En er bedre enn ingen

Lonbakken nevner at flere av de som har vist interesse har tenkt på å flytte lenge før de kom med tilbudet. Hun håper derimot at kampanjen vil gi de interesserte et push til å bare gjøre det.

– Internt er det åpen dialog om at en tilflytter er bedre enn ingen, men det er klart at det er mange som er på flyttefot. Flere enn før, men tendensen er at de nærliggende kommuner er de som får tilflytterne. Likevel vet vi også at folk er villig til å flytte lengre, om de rette mulighetene er der.

Kampanjen vil koste noen hundre tusen totalt, med en stor kampanje på sosiale medier, foliering av trailer, kostnad med flytting, og i tillegg har de gått inn i et samarbeid med Tur.Digital. Et lokalt mediebyrå fra Lillehammer.

– Vi har ikke bred nok kompetanse på huset til å gjøre en så stor jobb alene, derfor er det gledelig for oss å kunne bruke lokale leverandører. Det er viktig for både oss som en bank, for det store bildet og bygda vår.

Økt kundetilfang

– Vi skal være ærlige på at et av målene våre er å øke kundetilfanget vårt. Vi er helt avhengige av å vokse i tiden fremover, og det vil komme alle til gode, både de som bor og virker her. Alle er avhengig av hverandre, så det er ingen tvil om at kundeveksten også er en viktig del av denne kampanjen på sikt.

Enn så lenge har de ikke landet noe nye kundeforhold, da kampanjen kun har vart i ca. 14 dager, men Lonbakken er rolig på det, for bankbytte er ikke noe som skjer over natten.

– Jeg tror kanskje vi nærmer oss ti personer som har vist interesse på vel en uke. Men vi skal være ærlige på at det er mange som kontakter oss som allerede har bestemt seg for å flytte, som også gjerne er kunder fra før. Det er viktig at de også får et bidrag fra oss når de flytter hit.

Powered by Labrador CMS