TV 2 hev seg på meme-bølgen og postet et Sanders-bilde. Fredag ble det slettet da de innså at de hadde tabbet seg ut.

Norske bedrifter bruker Bernie Sanders-bilde uten lov – TV 2: Dette skulle vi aldri ha gjort

Ekspert kaller norske bedrifter og institusjoner for kunnskapsløse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag for en og en halv uke siden ble Joe Biden innsatt som president i USA, men det mange sitter igjen med etter den historiske dagen er et ikonisk bilde av Bernie Sanders, der han sitter alene for seg selv, i koronatryggavstand til andre med armeen i kross og et par gamle strikkevanter og en god og varm vinterjakke på seg.

Det ikoniske bildet, som er tatt av fotografen Brendan Smialowski for AFP, tok nesten øyeblikkelig fyr på internett og det ble satt inn i utallige situasjoner, den ene mer morsom enn den andre. Også her i landet hev både privatpersoner og bedrifter seg på. TV 2, Vy, Rockefeller, Forsvarsmuseet, Stortinget og Øvre Romerike avfallsselskap var bare noen av de mange som hev seg på trenden.

Men er det egentlig lov?

Søksmål og krav om erstatning

Både ja og nei, sier førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap på Handelshøyskolen BI, Irina Eidsvold-Tøien. Hun er ekspert på problemstillinger knyttet til opphavsrett og åndsverk.

Hun sier at i utgangspunktet så kan en ikke bruke bildet uten at det er innhentet tillatelse fra den som har tatt bildet og fra den som er avbildet. Men det finnes unntak, pressen og andre kan bruke bilder av aktualitet for å ytre hva som har skjedd der og da.

Irina Eidsvold-Tøien sier at krav om erstatning kan i verste fall bli konsekvensen om en bedrift bruker bildene ulovlig.

– Men når en begynner å bevege seg utenfor denne innsettelsessermonien og formidlingen av det som skjedde der, har ikke fotografiet lenger aktuell interesse., sier hun.

Hun sier og at det ikke har noe å si om bildet er tatt i USA eller Norge, det bruken her i Norge som skal vurderes opp mot regelverket.

– Enhver kommersiell bruk av bildet er ikke greitt, sier hun.

– Hva kan konsekvensene av ulovlig bildebruk bli?

– Søksmål og krav om erstatning, sier hun.

Hun viser til et eksempler fra da organisasjonen Tromsø-OL 2018 brukte et bilde av snøbrettkjøreren Andy Finch, et bilde som var tatt av Finch i en annen setting i Tromsø, men brukt uten hans tillatelse. Der ble Tromsø-OL dømt til å betale 970 000 kroner i erstatning og saksomkostninger av Høyesterett.

– Dette ble en stor greie i USA på kort tid, hva tenker du om norske bedrifter som hiver seg på?

– Først og fremst så viser det kunnskapsløshet, tenker jeg. Eller så tar de en sjanse, og det er ganske spesielt. Selv om en kommersiell utnyttelse ble foretatt på dagen for innsettelsesseremonien, så er ikke dette bruk av bildet i ytringsfrihetsøyemed, slik at det er ikke noe rettsgrunnlag for slik gratisbruk, mener hun.

Eidsvold-Tøien er tydlig på at eksempler som både Vy og Rockefeller ikke er innenfor.

Hun mener samtidig dette ikke er et veldig stort problem i Norge.

– Tabbet oss ut

– Jeg syns folk begynner å bli ganske flinke og holder seg til reglene. Men samtidig har det alltid vært mye klaging på at noen bruker andres bilder uten samtykke, sier hun.

Eidsvold-Tøien er klar på at de samme reglene gjelder for privatpersoner som for bedrifter. Så om du publiserer en meme på Facebook eller på Twitter av noe som ikke faller inn under unntaksreglene i loven, har du i utgangspunktet gjort noe du ikke har lov til.

Tidligere denne uken snakket KOM24 med Øyvind Solstad i Vy. De var tidlig ute og nådde ut til hele 150 000 mennesker med sin meme. KOM24 har fredag vært i kontakt med Solstad og spurt om hvor de har fått bildet fra, om de har betalt for det og hvilke vurderinger de gjorde rundt dette med opphavsrett før de la ut meme-en.

– Jeg har ikke noe mer å si om det enn det jeg sa i saken i grunn, svarer han da i en SMS.

KOM24 har og vært i kontakt med Stortinget og Forsvarsmuseet som begge vil ha spørsmål på e-post, men som da denne saken ble publisert ikke hadde svart på våre spørsmål. Rockefeller hadde heller ikke tid til å snakke med oss da vi tok kontakt.

Jan-Petter Dahl er pressesjef i TV 2 og er helt klar på at de har tabbet seg ut da de brukte Sanders-bildet.

TV 2 på sin side er helt klare på at de har tabbet seg ut.

– Det skulle vi ikke ha gjort, her ble vi grepet av den store hypen og hev oss rundt og plasserte bildet inn i vår kontekst, The Voice, sier Jan-Petter Dahl, som er pressesjef i TV 2 til KOM24.

Han sier til KOM24 at dette er et brudd på vilkårene for dette bildet og at når TV 2 ble oppmerksomme på dette så ringte de til NTB og beklaget for bruken av bildet i den konteksten og slettet bildene.

– Her gikk det for fort og vi gjorde ikke en vurdering på forhånd, sier han.

Dahl peker på at TV 2 har tilgang til bildet gjennom en avtale med NTB, men at de ikke har lov til å bruke bildet på denne måten.

– Får dette noen konsekvenser internt i TV 2?

– Hver gang vi gjør en feil er det en veldig god reminder for at vi ikke skal gjøre det igjen, sier han.

– Lett å la seg rive med

Bildet hadde over 2300 likes hos TV 2, før det ble slettet fredag formiddag. Dahl sier at det er veldig høye tall for de. Han forteller at det å lage meme er noe de gjør jevnlig, men da med stoff som de selv har rettighetene til.

– Hvorfor var det ingen som fanget dette opp?

– Sikkert fordi alle har gjort det og vært med på hypen og dessverre ikke tenkt lenger. Vi ble oppmerksomme på det når dere tok kontakt med oss, sier Dahl.

Christina Dorthellinger Nygaard er redaktør for visuell kommunikasjon i NTB. Hun sier de kommer til å følge opp de av kundene deres som har brukt Sanders-bildet for å lage meme med.

I Norge er det NTB som eier rettighetene til bruken av bildet. Christina Dorthellinger Nygaard er redaktør for visuell kommunikasjon i NTB og sier til KOM24 at de kommer til å følge opp denne saken.

– Men det er lett å la seg rive med og det er lov å gjøre feil. Vi kommer til å sende ut vilkårene våre for bildebruk og vi kommer til å ta kontakt med de kommersielle som har brukt bildene våre, sier hun.

Nygaard sier de ikke har planlagt noen stor fakturakampanje på bakgrunn av bildebruken.

– Men vi vil informere. Vårt mål er å verne opphavsrett og bilder, sier hun og peker på at det finnes mer alvorlige tilfeller av misbruk av bildene deres der ute.

Private som har brukt bildene kan puste lettet ut.

– De kommer vi ikke til å følge opp, sier hun.

Powered by Labrador CMS