Eiriks bedrift investerte 20 millioner, på Black friday gikk alt galt. Så delte han det på Linkedin

Eirik Fuglestad er lei av alle solskinnshistoriene - vil lære av andres feil.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg skulle gjerne lest flere innlegg som deler de erfaringene man virkelig lærer noe av, og ikke bare alle de flotte solskinnshistoriene. Jeg ser ingen grunn til å ikke dele disse åpent med andre, slik at vi kan lære av hverandres blemmer.

Det sier Erik Fuglestad.

Han er daglig leder for flere netthandelselskaper, hvor Strikkemekka.no er den største nettbutikken. Han er normalt sett ikke veldig aktiv i sosiale medier, men la denne uken en lang post med beskrivelse om hvordan Black Week ikke gikk helt som planlagt for bedriften.

Ikke noe å tape

For Fuglestad og nettbutikkene i Stavanger har i løpet av året investert nesten 20 millioner kroner i et robot lager med tilhørende systemer. I flere måneder har anlegget fungert perfekt, og Fuglestad så fram til Black Week og flere andre store salgsdager. Men det gikk ikke som planlagt.

– Vi var ikke godt nok forberedt, og kombinasjonen av salg på hele sortimentet og et ekstremt antall ordre førte til at robotene jobbet på spreng, og vi fikk en enorm underkapasitet på robot kraft.

Det var nettopp denne opplevelsen Fuglestad ønsket å dele.

– Jeg spyr av at alt skal virke så fint og flott i sosiale medier. Det er vel en generell utfordring med alle de ulike plattformene, og ikke spesifikt for LinkedIn, men jeg er lei av å lese hvordan alt går etter planen. Noe må jo gå skeis innimellom, og de erfaringene burde vi dele med hverandre.

Og antall likes tyder på at netthandels-sjefen har truffet med budskapet sitt.

På nåværende tidspunkt har nesten 900 vist en reaksjon, og 48 har kommentert innlegget.

Han har en gjennomsnittlig rekkevidde omkring 5000 mennesker de gangene han poster. I skrivende stund har hans siste innlegg nådd 57 000 mennesker.

– Jeg tenker at jeg eller bedriften ikke har noe å tape ved å være åpen om dette. Det er alltid noe som ikke går etter planen, men vi er en erfaring rikere. Og ved neste anledning er vi definitivt bedre forberedt fordi vi tar med oss kunnskapen om hva som gikk galt. Jeg håper vår historie kan være til inspirasjon for andre, og at noen kan stille bedre forberedt fordi de har lært av vår feil.

Må dele disse erfaringene

Likevel måtte han tenke seg om et par ganger før han publiserte innlegget.

– Jeg reflekterte litt rundt det og tenkte over hvilke konsekvenser dette kunne få for bedriften og meg selv. Men jeg kom fram til at dette er for viktig kunnskap å ikke dele, og at dette kun var min egen feil. Det er ikke kritikk rettet mot produsenten av robot anlegget, det er kun egen beslutning fordi vi ikke hadde nok kunnskap før en så for salgsperiode som Black Week er. Men gjett om vi er bedre stilt neste år, og resterende pågang fram mot jul. Vi har lært en hel masse, og jeg håper andre kan la seg inspirere. Vi trenger de postene som er ærlige om både opp- og nedturer.

Og ut ifra kommentarfeltet å dømme, setter alle utelukkende pris på åpenheten.

– Det virker som om vi raff en nerve, og at dette er noe flere har tenkt over. Det er veldig koselig at så mange har tatt seg tid til å lese, gi en reaksjon og kommentere. Av flere hundre som har reagert kjenner jeg kun ti prosent, og blant de som har kommentert, omkring halvparten.

Dette er Fuglestads første innlegg av denne typen, men absolutt ikke det siste.

– Jeg tror det alltid lønner seg å være ærlig. Og skal man lykkes må man prøve og feile. Også kommer det mye godt ut av det meste - selv når det ikke går som planlagt.

Eirik Fuglestad Holding AS eier selskapene: Motehus.no AS (Strikkemekka.no og Motehus.no AS) og E-commerce & Logistics AS (Designhandel.no og designhandel.se, samt logistikkselskapet Logistikksentralen AS.

Powered by Labrador CMS