Bleed har designet appen som skal gjøre det oversiktelig å besøke Nasjonalmuseet.
Bleed har designet appen som skal gjøre det oversiktelig å besøke Nasjonalmuseet.

Bleed står bak den nye appen til Nasjonalmuseet

Appen skal guide kunstinteresserte: – For oss har det vært viktig å skape en museumsguide som gjør det enkelt å finne fram i, og lærerikt å besøke, det nye Nasjonalmuseet, sier prosjektleder Derek Foott.

Publisert

Nasjonalmuseet i Oslo har fått utviklet en app som skal guide besøkende i det nye museet. Med appen kan hvem som helst planlegge sitt besøk i forkant, legge opp sin rute eller drømme seg bort i de ulike rommene, uansett hvor man er. Appen er utviklet og designet i samarbeid med Bleed.

– Design er kreativ problemløsing, og i appen kombinerer vi det funksjonelle og brukervennlige, samtidig som vi ivaretar og løfter fram Nasjonalmuseets visuelle identitet. Når tilgjengeliggjøring er målet er det viktig at designet er intuitivt, og med denne appen får man raskt oversikt over museet, helt ned på enkeltrom, sier seniordesigner i Bleed, Jana Papiernikova, i en melding.

En del av Nasjonalmuseets visjon er å gjøre kunsten tilgjengelig for alle. I den nye appen er det utviklet en audioguide med ruter og lydfortellinger om kunsten og bygget i seg selv, i tillegg til guider tilrettelagt for personer med syns- eller hørselshemminger.

– For oss har det vært viktig å skape en museumsguide som gjør det enkelt å finne fram i, og lærerikt å besøke, det nye Nasjonalmuseet. Vi er godt fornøyde med løsningen, og vil utvikle stadig mer innhold og funksjonalitet i tiden som kommer, sier prosjektleder Derek Foott, i Nasjonalmuseet.

Bleed har designet appen, og den er programmert av franske Wezit, en spesialisert teknologiplattform for museer. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Lydfortellingene er laget av Svarttrost produksjoner og Kari Slaatsveen.

– Å få lov til å samarbeide med Norges største museum har vært inspirerende. Vi har skapt en app som gjør det lettere å navigere, og som tilgjengeliggjør informasjon for ulike målgrupper. Det har vært et spennende og viktig prosjekt som vi er stolte av å ha bidratt til, sier Svein Haakon Lia, kreativ leder og partner i Bleed.

Powered by Labrador CMS