Først var det Pepsi, så var det Meny. Bymiljøetaten sier de opplever at mye reklame i Oslo settes opp uten tillatelse.

– Opplever generelt mye ulovlig reklame

For andre gang på ett år har store reklameplakater blitt hengt opp i Oslo uten tillatelse. Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten har ulikt syn på om de kan kommunisere bedre om regelverket.

Publisert

Den 13. juni ble tre store reklameplakater for matvarekjeden Meny hengt opp på St. Hanshaugen i Oslo.

Noen dager senere ble det bekreftet at de må tas ned, fordi det aldri var søkt til Oslo kommune om tillatelse til å henge de opp.

Hendelsen kunne minne om Pepsi-plakaten, som fikk samme skjebne i april i fjor.

Mener det er tydelig nok

Kjetil Bjørnsrud er kommunikasjonsdirektør i Plan- og bygningsetaten. De har ansvaret for å behandle byggesøknaden for selve skilt- eller reklameinnretningen når slike plakater henges opp.

– Er regelverket tydelig nok, og er reglene for å søke om å plassere slike reklamer godt nok kommunisert ut fra kommunens side?

– På Oslo kommunes nettsider er det enkel og lett forståelig informasjon om hva som er søknadspliktig og hvordan en går fram for å søke. Vi har et elektronisk søknadsskjema som er lett å finne på nettsiden. Søknadsprosessen er enkel og rask. Regelverket er tydelig, skriver Bjørnsrud i en e-post til KOM24.

I tillegg til bestemmelsene i Vegloven og Plan- og bygningsloven har Oslo kommune en juridisk bindende skilt- og reklameplan. 

Planen har som formål å begrense hvor dominerende skilt og reklame er i det offentlige rom, og sikre en estetisk god utforming av skilt og reklame i Oslo, opplyser kommunikasjonsdirektøren.

– Det er i praksis umulig for oss å fange opp dette uten publikums hjelp. Når folk melder ifra oppretter vi sak og følger opp gjennom saksbehandling. Det er den enkeltes ansvar å følge regelverket, fastslår Bjørnsrud.

Han skriver også at de opplever at de alle fleste vet hvordan de skal søke og gjør dette der de skal.

Vil øke bevisstheten

Hanne Sofie Fremstad, pressevakt i Bymiljøetaten, skriver at de er oppmerksomme på at mange ikke kjenner til regelverket godt nok.

Robby Gundersen, som solgte reklameplassen til Meny og mediebyrået Carat, har fortalt KOM24 at han aldri har søkt om noe som helst i forkant av slike prosjekter tidligere.

– Vi jobber kontinuerlig for å øke bevisstheten rundt dette, skriver Fremstad.

– Bymiljøetaten opplever generelt at det er mye ulovlig reklame i Oslo, men har begrenset kapasitet til å følge opp ulovligheter. Det er tilfeller av dette over hele byen, så at det er to tilfeller med stor oppmerksomhet i samme krysset er nok litt tilfeldig, legger Fremstad til. 

Både Pepsi-reklamen og Meny-reklamen ble plassert i samme kryss på St. Hanshaugen.

– Vi vil påpeke at dette er veldig uheldig, da krysset i Ullevålsveien og Waldemar Thranes gate har mye aktivitet og er utsatt for trafikkulykker.

Fra tidligere tilfeller har de erfart at det kan oppstå misforståelser rundt hvem man skal søke til. For noen aktører kan en godkjennelse fra Oslo kommune oppfattes som tilstrekkelig, selv om det skal søkes til både Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten, opplyser Fremstad. 

– Etatene har på kommunens nettsider hver sin informasjonsside om sine myndigheter og søknadsprosesser. I løpet av det siste året har Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten i dialog gjort justeringer på nettsiden for å forsøke å tydeliggjøre søknadskravene. Et tiltak har vært at det nå øverst henvises til hverandres nettsider, og gjerne nevnes flere ganger nedover siden.

I tillegg til nettsiden, informerer de om at reklame kan være søknadspliktig til Plan- og bygningsetaten i sine svarbrev på reklamesøknader, skriver Fremstad til slutt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS