
Anorak-duo om Cannes-innspurten: – Veldig stressende, er du gal
To intense dager med idéutvikling, filming og klipping. Nå venter Jens Østrem og Sebastian Pandonis spent på resultatet i Young Lions Film.
(CANNES): – Supergøy å være tilbake i Cannes. Dette er årets høydepunkt, sier Sebastian Pandonis til KOM24.
Sammen med Jens Østrem representerer han Norge i film-kategorien i årets Young Lions. Begge har konkurrert tidligere, men dette er første gang de deltar sammen som team.
– Det har vært veldig inspirerende å være med. Ingenting er mer motiverende enn å gå ned i kjelleren her og se på jobbene, sier Østrem.
Lite tid, mye press
Årets oppgave ble levert av organisasjonen Ovarian Cancer Action. Utfordringen var å lage en film som kunne skape oppmerksomhet rundt eggstokkreft – en sjelden og svært dødelig kreftform som ofte ikke gir symptomer før sent i forløpet.
– Briefen handlet om å få denne skjulte sykdommen fram i lyset og skape engasjement. Det er forsket mye mindre på eggstokkreft sammenlignet med andre kreftformer, og det får fatale konsekvenser, forklarer Pandonis.
De fikk 48 timer på oppgaven. Det er dobbelt så lang tid som de andre Young Lions-kategoriene, men fortsatt langt fra god tid når man skal utvikle idé, filme, klippe og ferdigstille en ferdig reklamefilm.
– Veldig stressende, er du gal. Vi bestemte oss for ideen rundt klokken 12, og måtte levere sju timer senere, sier Pandonis.
– Vi brukte mesteparten av tiden på ideen, fordi det er det vi er best på. Utfordringen har ikke vært å komme opp med idé og strategi, men å få filmen laget innenfor rimelighetens grenser, sier Østrem.
Det var særlig én innsikt som ble avgjørende for filmens idé:
– 70 prosent av de som rammes får ingen symptomer før det er for sent. Vår film følger en kvinne ute i Cannes-natten på det som ser ut som en fantastisk kveld, men avsluttes med budskapet: «Ovarian cancer can feel amazing», sier Østrem.
Norsk fellesskap
For Pandonis og Østrem har det også vært verdifullt å være en del av den norske delegasjonen.
– Det er sykt gøy å være her, og enda gøyere at vi er flere norske lag. Vi har fått vist ideene til hverandre og fått gode innspill. Svein og Jakob fra Anorak, som konkurrerer i digital-kategorien, er gode sparringpartnere – og gode på fest også, ler Pandonis.
Å konkurrere i Cannes gir en ekstra dimensjon:
– Det er en annen opplevelse enn å jobbe med caser hjemme i Norge. Her er det intenst, og du er omgitt av unge kreatører fra hele verden – Brasil, Japan … det snakkes alle mulige språk i salen, sier Østrem.
Og med mange deltakere og et høyt faglig nivå, vet de at konkurransen er tøff.
– Vi har levert på det vi er gode på: idé. Så får vi se om det holder. Mange av de andre lagene er nok bedre enn oss på selve filmhåndverket, sier Østrem.
«Old Lions» neste
Nå venter de spent på resultatene.
– Det betyr mye å få være med i en konkurranse som dette. Vi har begge vært med før, uten å vinne, så vi vet hvor vanskelig det er å nå hele veien. Det hadde jo betydd ekstra mye å vinne, sier Pandonis.
Østrem legger til:
– Det er annerledes når man er her for å konkurrere, og ikke bare lager caser som man jobber med over et helt år. Her er det intenst, og man er omgitt av tusenvis av mennesker fra hele verden som brenner for faget.
Etter flere år som Young Lions-deltakere har duoen klare råd til andre som vurderer å prøve seg:
– Test ideen din på folk. Få innspill, ikke vær redd for at en idé skal dø, sier Østrem.
– Og om du har noen timer igjen, bruk dem. Vi hadde egentlig laget én film, men laget en til på tampen. Det var den som vant den norske konkurransen, sier Pandonis.
På fredag får de vite om det holder til en pallplass. Hva som venter etter det?
– Om fem år jakter vi gull i Old Lions. Det er planen, sier Pandonis.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no