Dentsu om timingen til ny influenser-satsing: – Var nå det passa!
Norge er det 43. landet der Dentsu setter i gang prosjektet «Dentsu Influence». Målet er å gjøre valget av influenser-samarbeid «tryggere» for merkevarer.
(MUNCH, Oslo): Onsdag 3. september ble Dentsu Influence lansert på Munchmuseet. Dentsu Creative-sjef Margrethe Wam Solvang var den som ledet gjesten i salen gjennom programmet.
– Dette er en tjeneste som består av rådgivning, datadrevet innsikt, oppfølging av kampanjer og måling for å gjøre det lettere å velge riktig influenser for hver enkelt merkevare, sier Solvang til KOM24.
På lanseringen var flere kjente bransjefolk, influensere og ikke minst en rekke management-byråer.
– Formålet med Dentsu Influence er å sørge for at den aktuelle merkevaren finner den ene ambassadøren som representerer dem på best mulig måte, sier Solvang.
Sjef for Dentsu-byrået Carat, Stian Jansen, er opptatt av å få fram at de har jobbet mye med influensere, også før denne satsingen kom til Norge.
– Vi vil nå gjøre det samme som tre byråer har gjort før. Forskjellen er at du får alt på ett sted. Du slipper å ha ett miljø for rådgivning og ett kreativt miljø, for eksempel. Dette er hele pakken, sier Jansen.
– Men Dentsu har introdusert dette i over 40 land fra før. Hvorfor kommer det til Norge først nå?
– Det var nå det passa!, sier Solvang.
– Vi har jobbet med influensere i mange år, og nå passet det å introdusere Dentsu Influence i det norske markedet. Vi har levert gode resultater på influensermarkedsføring tidligere, men nå får vi en profesjonalisering i hele verdikjeden, legger Jansen til.
– Hva er målet dere vil nå for å kunne si at dette har lyktes i Norge?
– Målet er at merkevarene blir fornøyde, og at vi klarer å skape resultater og engasjement som folk husker, sier Solvang.
– Er det mange merkevarer som har kommet til dere for å ta i bruk denne nye tjenesten?
– Både før og etter dette har vi samarbeidet med mange ulike merkevarer på dette området. Nå får vi ett ben til å stå på, og et nytt ben innenfor kundenes arbeid med markedsføring som vi ikke før har hatt. Vi bredder oss ut, sier Jansen.
Kathrine Hovden som får rollen som Head of Influence i det nye prosjektet i Norge.
Initiativet drives av Anders Halfdansen, Inge Kjeilen, Stian Jansen og ledes i tett samarbeid med Margrethe Wam Solvang, som er leder for Dentsu Creative Norge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no