Johannes og Ola Høsflot Klæbo lanserer nå kleskolleksjonen Game On.

Johannes og Ola Høsflot Klæbo lanserer sports- og fritidskolleksjon

Klar med splitter ny skidress på Beitostølen – dersom han blir friskmeldt.

Publisert Sist oppdatert

I dag offentliggjør brødrene Johannes og Ola Høsflot Klæbo sin nye kleskolleksjon Game On i regi av Craft. 

På fem måneder har brødrene skapt sitt eget konsept. Planen til Johannes Høsflot Klæbo er å stille i en splitter ny skidress på Beitosprinten 17. november.

Kjæresten står bak idéen

Stikkordene er kunst og kreativitet – samt sort og selvsagt en dose rosa. Selve slippet av kolleksjonen i web-butikk er 15. november. 

Dersom han blir kvitt covid og føler seg klar til start om en uke, så blir det i ny konkurransedrakt.

– Det eneste kravet jeg hadde var at det skulle være litt rosa i kolleksjonen. Det er jo favorittfargen min. Utover det hadde Ola sine friheter til å utvikle ideen, sier Johannes Høsflot Klæbo om samspillet mellom brødrene som nå skal lanseres.

Ideen ble unnfanget da Johannes Høsflot Klæbo og kjæresten Pernille Døsvik var på ferietur i Spania etter endt sesong. I tett samspill med Ola Høsflot Klæbo, musiker og kunstner, ble ideen om kolleksjonen innen sport og fritidsklær utviklet.

– Jeg skal ikke ta æren for denne ideen. Det var Pernille som hadde ideen. Jeg tenkte at dette kunne bli kult. Så sendte vi utfordringen over til Ola. Og nå sitter vi med ikke bare en skidress som jeg skal bruke i vinter. Det er blitt en hel kolleksjon som vi er veldig stolte av, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Noe større enn ski

Ola Høsflot Klæbo startet den kreative utviklingen for fem måneder siden – og nå foreligger kolleksjonen i tett samarbeid med Craft som både er sponsor for Norges Skiforbund og privat sponsor for Johannes Høsflot Klæbo.

– Jeg hadde ikke sett for meg at vi skulle gjøre noe slikt. I alle fall ikke så raskt. Jeg trodde i utgangspunktet at vi skulle lage en ny skidress. Etter hvert skjønte jeg at det skulle bli så mye mer. En hel kolleksjon av sport- og fritidsklær, sier Ola Høsflot Klæbo.

Sentralt i konseptet er to øyne som har preget kunsten til Ola Høsflot Klæbo i flere år. Dette kjennetegnet følger også konseptet Game On.

– Øynene oppsto tidlig da jeg malte. Det var en greie som skulle bryte opp bildene mine. Øynene har mange betydninger. De kan også være et symbol på at man blir sett. Alle ønsker jo å bli sett på et vis. Øynene uttrykker litt følelsene den dagen jeg har malt. I denne kolleksjonen er det glade øyne. Jeg synes det er stort å ha fått være med på noe slikt, sier Ola Høsflot Klæbo.

– Jeg har fulgt med på reisen til Johannes – og jeg har sett at det er potensiale til å gjøre noe større enn det å gå på ski. Vi ville bringe noe litt mer spenstig og kult inn i sporten. Jeg har savnet litt av dette, sier Ola Høsflot Klæbo.

Covid-syk

Her er den nye drakta som Johannes Høsflot Klæbo skal bruke på konkurranser utenfor World Cup.

Johannes Høsflot Klæbo gleder seg til å vise frem drakten under åpningsrennet på Beitostølen fredag 17. november. Da blir det sprint – og det i ny drakt, vel å merke hvis han blir startklar. Han fikk nemlig påvist covid tirsdag 7. november.

– Vi ønsker jo å bringe inn noe nytt i langrennssporten. Jeg synes vi mangler litt kunst i langrenn. Ja, jeg ønsker å bringe inn nye miljøer inn i sporten min. Målet er jo fortsatt at jeg skal vinne skirenn, men nå også med den feteste drakten, sier Johannes Høsflot Klæbo.

– Jeg synes det er positivt med slike innspill – som ikke minst Ola har sørget for. Det har blitt en flott løsning med mange detaljer. Det er stas, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Den nye skidressen kan ikke benyttes under World Cup, men i andre renn utenfor WC-sirkuset som Johannes deltar i.

I første omgang lanseres den limiterte kleskolleksjonen i Norge og den vil kun være tilgjengelig for salg i Craft sin egen webshop.

– Vi er stolte over det som vi sammen med Johannes og Ola har klart å få til. Det har vært et samarbeid vi har satt stor pris på. Det å kunne jobbe med en kunstner som Ola, og ikke minst Johannes som alltid er åpen for nye tanker og ideer, er spennende og gir motivasjon, sier markedssjef Caroline Graham hos New Wave Norway AS.

– Og vi er svært fornøyde med resultatet. Ja, vi har stor tro på at Game On skal bli en populær kolleksjon. Den er jo helt rå, sier Graham.

Powered by Labrador CMS