Med en vekst på 65 prosent i antall aktive brukere hver måned i kjølvannet av Clubhouse-hypen, sikter Stationhead nå mot å bli den ledende sosiale plattformen for radio og live lydsendinger på nett.

Din egen sosiale radiostasjon

Konseptet Stationhead bygger på er enkelt, men genialt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Har du en hemmelig drøm om å lede ditt eget radioshow? Nå trenger du ikke vente på telefonen fra NRK eller P4. Med Stationhead kan du lage ditt eget radioshow med musikk og lyttere som ringer inn. Er du god nok, kan du til og med tjene penger på å være radio-DJ.

Stationhead ble lansert i 2016.

Stationhead er ikke nytt, radio-appen ble lansert allerede i 2016. Med all hypen rundt Clubhouse har det imidlertid dryppet litt på Stationhead også, som nå kan vise over en halv million brukere. 6.300 radioverter har hatt nesten 2 millioner sendinger i årets første tre måneder.

Konseptet Stationhead bygger på er enkelt, men genialt. Du lager en sending live eller i opptak. Når du spiller musikk, spilles musikken av via lytterens egen konto på Spotify eller Apple Music. Dermed kan du spille både Aurora, A-ha og Rihanna uten å tenke på rettigheter og TONO-avgifter. Dine lyttere får kul musikk, mens artistene tjener på betalte avspillinger fra alle lytterne dine. Du kan også ha inntil tre lyttere med på sendingen av gangen.

Da artisten Cardi B nylig deltok på en Stationhead-sending, fikk hennes nye single 132.000 betalte avspillinger på Spotify og Apple Music.

For å lytte til sendinger på Stationhead må du ha et betalt abonnement på enten Spotify eller Apple Music. Du kan lytte via apper for iOS og Android eller på nett.

Stationhead-gründer Ryan Star startet selskapet sammen noen venner da han var frustrert over hvor vanskelig det var for ukjente musikere å få spilletid på radio. På Stationhead kan du lage radiosending som spiller musikken til dine ukjente favorittartister. Liker du musikken til den unge, norske artisten Lucas Claude og spiller låtene hans på radiosendingen din, vil alle lytterne dine i praksis spille låtene på sin Spotify- eller Apple Music-konto. Slik kan du støtte ukjente musikere ved å skape betalte avspillinger.

Med en vekst på 65 prosent i antall aktive brukere hver måned i kjølvannet av Clubhouse-hypen, sikter Stationhead nå mot å bli den ledende sosiale plattformen for radio og live lydsendinger på nett.

- Vi skal bli den ledende plattformen for kringkasting for vanlige, kreative mennesker med eller uten musikk, sa Star til TechCrunch nylig. Men musikk er kjernen i det vi driver med. Akkurat som spill er det for Twitch, er musikk det sosiale limet vårt.

Powered by Labrador CMS