Kreatør Simen Øvereng og Helge Skivenes i HyperRedink.

HyperRedink og Oslo kommune får bilpris for sykkelkampanje

– Vi synes det er ekstra stas at en kampanje som tar sikte på å få folk til å kjøre mindre bil, stikker av med edelt metall i en kategori som tradisjonelt er forbehold fossilbilindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under torsdagens digitale prisutdeling i Content Marketing Awards stakk HyperRedink og Oslo kommune av med en sølvmedalje i bilkategorien – for en sykkelkampanje.

Siden 2019 har HyperRedink og Klimaetaten i Oslo kommune jobbet målrettet for å få innbyggerne til å velge kollektivt, sykkel og gange fremfor bilen. Siden da har antall syklister i Oslo skutt i været – og nå har kampanjen «Et smartere alternativ» stukket av med en sølvmedalje i bilbransjens egen kategori «Best Automotive» i kåringen Content Marketing Awards – «europamesterskapet i innholdsmarkedsføring».

- Vi jobber mye med miljø og bærekraft, og ble skuffet da vi så at det ikke fantes en kategori for miljøkommunikasjon i CMA. Derfor meldte vi like greit sykkelkampanjen på i Best Automotive. Vi synes det er ekstra stas at en kampanje som tar sikte på å få folk til å kjøre mindre bil, stikker av med edelt metall i en kategori som tradisjonelt er forbehold fossilbilindustrien, forteller byråleder Henriette Leikanger

Jakten på et smartere alternativ

I meldingen opplyses det om at kampanjen tok utgangspunkt i en spørreundersøkelse, der bilister i Oslo svarte på hvor de kjører fra og til.

Ut fra disse tallene fant man så frem til det smarteste alternativet med sykkel eller kollektivtransport, som ble filmet fra den reisendes perspektiv. Resultatet ble 13 filmer med individuelle reiser fra A til B. Disse filmene ble vist til Osloborgere som bodde eller jobbet på avreisestedet, eller på destinasjonen.

I tillegg ble det laget en avsluttende hyllest til alle syklister i Oslo, som ble distribuert bredt.

– Mulighetene for grønn mobilitet har endret seg enormt i Oslo i løpet av de siste par årene. Flere kollektivavganger, bedre og tryggere sykkelveier, og ikke minst den økte tilgjengeligheten for elsykler gjør at bilfrie jobbreiser endelig er et reelt alternativ for veldig mange flere. Vi vet at det ikke nytter å kjefte på folk for at de kjører bil, derfor ville vi heller vise frem de kjempegode alternativene som finnes nå, sier Helge Skivenes, kreatør i HyperRedink.

Resultater:

  • Unike Osloborgere som har blitt nådd: 355 000+ (52 % av befolkningen)
  • Eksponeringer: 1 448 000+
  • Thruplays: 157 000+
  • Kostnad per thruplay: 0,85 kr
  • Videoavspillinger til 50 %: 146 000+
  • Videoavspillinger til 95 %: 79 000+
  • Kommentarer: 1 200+

Nådde halve befolkningen – og førte til saklige kommentarfelt

Tallene viser at kampanjen nådde frem til 52 % av befolkningen i Oslo.

Det står i meldingen at «generelle klima- og miljøbudskap med brede målgrupper ofte høster mange kritiske kommentarer».

Her skjedde det motsatte: Kommentarfeltene utmerket seg med en sterk overvekt av saklige diskusjoner om de beste reiserutene.

– Vi er veldig fornøyde med at kampanjen traff lokalt og scoret høyt på relevans. Det er tydelig at folk syntes dette var nyttige reiseruter, og de delte sine erfaringer. At vi med dette har truffet over halvparten av Oslos befolkning med sykkelkommunikasjon er ekstra stas. I tillegg har vi oppnådd svært gode resultater for innholdets visningslengde, noe som også forteller oss at innholdet har blitt godt tatt imot av befolkningen, forteller Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten.

Powered by Labrador CMS