Erik Heisholt ser veldig fram til å se sitt kjære Leeds tilbake i Premier League igjen i høst.
Erik Heisholt reagerer på måten Høyre kommuniserer når de får kritikk for årets slagord.

MENINGER:

Heisholt om Høyres «Ingen slagord»: – Strategisk og kreativ latskap

«Det å stå og skryte av at du har «kommet opp» med noe gøye kreative greier helt selv, er helt greit når du skal lage en invitasjon til konfirmasjon eller en morsom lapp på oppslagstavla i barnehagen som minner om at du må ta med gummistøvler når det regner, men ikke når du er et politisk parti som ønsker å styre landet», skriver Erik Heisholt i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Høyre mangler ikke slagord. «Ingen Slagord» er et slagord. Fordi det står på deres betalte kommunikasjon som det sentrale begrepet. Det er bare et lettvint, utydelig og dårlig påfunn av et slagord, som de attpåtil skrøt av i fagpressen i våres at de «hadde funnet på selv, og hoppet over kommunikasjonsmiljøene». 

Et slagord alene verken vinner eller taper valget. 

Men et tydelig, relevant og enkelt slagord som er tuftet på et partis verdier, visjoner og selvsagt politikk, forsterker og oppsummerer hva partiet står for. Dette er en profesjonell jobb som må utføres med teft og talent. Og jo enklere resultatet er, jo vanskeligere er det ofte og jobbe det frem.

Trygghet for framtida. 

For folk flest. 

Det er sign off fra de respektive partiene i sin enkleste form, som kunne stått på en t skjorte helt uten logo og du vet hvilket parti det er snakk om. 

Og ingen av dem er«funnet på» på nachspiel. 

Det å stå og skryte av at du har «kommet opp» med noe gøye kreative greier helt selv, er helt greit når du skal lage en invitasjon til konfirmasjon eller en morsom lapp på oppslagstavla i barnehagen som minner om at du må ta med gummistøvler når det regner, men ikke når du er et politisk parti som ønsker å styre landet. 

Når det gjelder hvordan Høyre ved kommunikasjonssjefen har møtt den faglige kritikken og FORSØKET på en slags faglig kommunikasjonsdebatt, så blir det blir som om jeg og kompisene mine hadde stått i Norsk Rørleggermagasin og skrytt noe rør som vi hadde mekka sjæl som fikk de profesjonelle rørleggerne til å riste på hodet, og når de kritiserte oss og mente vi burde ha fått proffe rørleggere til å se på dette i stedet, så hadde jeg smilt litt overbærende og svart tilbake med noe arrogant personkritikk i stedet for å diskutere saken ordentlig. 

Og denne linjen fortsetter de nå også. Mens kjelleren nå er oversvømt, står de til knes i vann og og bare fortsetter en meget arrogant måte å svare på, som i fredagens KOM24-sak der nedlatende formuleringer som «Jeg vet ikke hva Per Kristian i Ring 2 har gjort de siste ukene, men…» bare fortsetter å komme. 

Jeg synes faglige debatter, uenigheter og bruk av virkemidler er svært interessant og lærerikt. Spesielt hvis vi er rykende uenige. Jeg forsøker gjerne å lytte, og se om min «motstander» har noen gode poenger både jeg og andre kan lære av, og nyanserer gjerne min egen oppfatning hvis jeg får kloke motargumenter. 

Men her kommer det ikke et eneste faglig dugende argument eller synspunkt, det er rett i en usjarmerende og indignert skyttergrav hvor det er ganske tydelig at han mener vi som jobber med dette her ikke skjønner noen ting. Det er synd for jeg er sikker på at de bransjestemmene som på spalteplass og andre steder har diskutert dette, genuint hadde ønsket og høre noen kommunikasjonsfaglige betraktninger, og ikke "du er pompøs og humørløs", og "vet ikke hva DU holdt på med forrige uke, men...", noe som bare forsterker mitt inntrykk av at dette var strategisk og kreativ latskap og lettvinthet.

Og med dette, i alle fall fra min side, er siste slagord sagt i denne saken, og jeg ønsker alle genuint lykke til med strategisk kommunikasjonsarbeid og spissing av budskap, uansett om de jobber til høyre eller venstre

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS