Skal forme GAGNERs merkevarestrategi: – Markedsførere må jobbe smartere
Etter å ha levert bacheloroppgave med toppkarakter om hvordan utradisjonell markedsføring kan fange Gen Zs oppmerksomhet, gikk Lena Vervik Andreassen rett ut i fast jobb som innholdsprodusent hos GAGNER.
– Det betyr utrolig mye! Spesielt i et jobbmarked som er ganske tøft akkurat nå, er det ekstra stas å få denne muligheten, sier Lena Vervik Andreassen til KOM24.
Hun er nyutdannet fra Høyskolen Kristiania, der hun sammen med tre medstudenter fordypet seg i hva som faktisk treffer den unge målgruppen. Nå ser hun frem til å bruke innsikten i praksis.
– GAGNER er et ungt selskap, og det å få være med i en oppbyggingsfase gjør at man får mer ansvar, mer tillit og mye mer å lære, sier hun.
Vil forme fremtidens markedsføring
I den nye rollen får hun være med på hele kommunikasjonsløpet – fra innsikt og strategi til opptak og publisering.
– Her får jeg jobbe bredt med ulike kunder og prosjekter, og blir ikke låst til én konkret rolle slik man ofte blir i større selskaper, sier Andreassen og fortsetter:
– Jeg får være med fra første kundemøte til innholdsplanlegging, opptak på location, redigering og publisering. Hele løpet. Og det liker jeg skikkelig godt.
Innholdsprodusenten er spesielt motivert for å utforske nye konsepter og utradisjonelle løsninger – både for kundene og for GAGNER som selskap.
– Jeg gleder meg spesielt til å være med og forme fremtidens konsulentbistand, fordi vi i GAGNER leverer Marketing as a Service, som er en helt ny måte å tilby markedsføringstjenester på.
– Det er ekstra gøy å jobbe med kunder som tør å gjøre noe annerledes, og som er mer opptatt av å skape ekte engasjement enn å bare være synlige.
Hun skal også bidra i arbeidet med å utvikle GAGNER som egen merkevare.
– Det blir spennende å se hva vi kan få til der. Jeg liker å være ute på location, skyte innhold som føles ekte og visuelt sterkt, og lage kampanjer som faktisk får folk til å stoppe opp og bry seg.
– Markedsførere må jobbe smartere
I bacheloroppgaven tok Andreassen for seg hvordan gerilja-, stunt- og viral markedsføring kan treffe en målgruppe med kort oppmerksomhetsspenn.
– Vi fant at Gen Z filtrerer bort innhold ekstremt raskt, og at kampanjer må fange oppmerksomheten nærmest på sekundet for i det hele tatt å bli lagt merke til. Det som fungerer best er kampanjer som aktiverer følelser, bryter med forventningene og oppleves som ekte.
Visuell styrke, humor og kulturell gjenkjennelse spiller også en viktig rolle for å nå gjennom støyen.
– Når budskapet engasjerer og oppleves som relevant, øker sannsynligheten for at det spres videre i sosiale medier. Da får man ikke bare oppmerksomhet i øyeblikket, men også en slags frivillig «videreformidling» fra publikum selv.
Andreassen tror behovet for utradisjonelle grep vil øke, særlig i krysningspunktet mellom fysisk og digital kommunikasjon.
– Oppmerksomhet har blitt en knapp ressurs, og det betyr at kampanjer må være umiddelbare, følelsesmessig relevante og visuelt slående. Mange unge ignorerer reklame som ikke treffer dem personlig, og det blir ekstra tydelig om kampanjen føles kalkulert eller kunstig. Da kan den faktisk bli ignorert med vilje, nesten som en reaksjon mot det påtatte.
Hun mener markedsførere derfor må jobbe smartere, ikke bare høyere.
– De må forstå målgruppens medievaner, verdier og referanser, og bruke dette aktivt for å lage innhold som føles ekte. Jeg tror det vil bli enda viktigere å bygge kampanjer som skaper samtaler og føles meningsfulle, heller enn bare å jage mest mulig visninger.
– Kort oppsummert handler det ikke bare om å bli sett, men om å bli valgt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no