Annonsering på sosiale medier kan være effektivt for mange merkevarer. Men ikke alle er like flinke til å vise åpenhet om hva som er reklame.

Ulovlig markedsføring:

– Har mottatt over 100 tips om dette

Forbrukertilsynet har vanskeligheter med å fanger opp alle som bryter markedsføringsloven på Instagram, TikTok og andre sosiale medier.

Publisert

Nylig skrev KOM24 om Olympiatoppen og Tine, som fikk brev fra Forbrukertilsynet om et innlegg på Instagram som skulle vært merket som reklame.

Slike tilfeller er et problem for tilsynet, som er avhengige av tips for å fange det opp.

– Vi har mottatt over 100 tips som handler om dette nå i år, skriver jurist i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, i en e-post til KOM24.

Hun legger til at Instagram, TikTok og Snapchat er de plattformene som går igjen mest når det kommer til ulovlig markedsføring.

– Dette er også sosiale medier vi har fokus på i kontroller, fordi dette er populære plattformer blant barn og ungdom.

Advarer

Markedsføringsloven forbyr skjult reklame og krever at reklamen tydelig skal fremstå som reklame. Selve loven oppstiller likevel ikke et konkret merkekrav. 

Loven sier følgende: «En handelspraksis er også villedende dersom det ikke tydelig opplyses om at handelspraksisen har et kommersielt formål og dette ikke allerede fremgår tydelig av sammenhengen».

– På kontoene til influensere er det gjerne en sammenblanding av personlige innlegg og reklame. Dette gjør at reklamen blir vanskeligere å oppdage. Da er det behov for å tydeliggjøre hvilke innlegg som faktisk er reklame, slik at forbrukerne forstår når de blir eksponert for markedsføring, skriver Dietzel.

I slike tilfeller vil Forbrukertilsynet kreve at innleggene merkes som reklame eller annonse.

– I brevet til Olympiatoppen mente vi som kjent at det var behov for å merke innlegget der de reklamerte for Yt. Vi sendte også brev til Tine, som ansvarlig annonsør. Det er som oftest influensere og annonsører som mottar brev fra oss, ikke forbund. 

– Likevel ser vi at det skjer en utvikling i kommersielle samarbeid for ulike forbund og foreninger, og at de kan ha nytte av å sette seg nærmere inn i reglene, skriver Dietzel.

Nina Elise Dietzel, jurist i Forbrukertilsynet.

Kan få konsekvenser

I Forbrukertilsynet ser de store muligheter for forbedring når det gjelder «egenreklame». Stadig flere influensere reklamerer for sine egne varer og tjenester, og det merkes ikke alltid.

– Har dere sett en bedring eller forverring over tid når det gjelder dette problemet?

– Vi gjør ikke konkrete undersøkelser som kan si noe sikkert om dette. Vi har kontrollert denne bransjen helt siden blogg ble populært for over 15 år siden, og vi har gitt mye veiledning til både influensere, annonsører og ulike byråer opp igjennom, skriver Dietzel.

Hun skriver at det er mange som merker innleggene godt nok, men at det til tross for mye veiledning fortsatt er mye skjult reklame i sosiale medier. 

Tilsynet er helt avhengig av å motta tips utenfra. Det var også det som førte til at Olympiatoppens reklame for Tine ble oppdaget.

Regjeringen har nylig foreslått å tildele Forbrukertilsynet 15 millioner for å utvikle og ta i bruk digitale tilsynsverktøy. 

Lovbrudd kan få økonomiske konsekvenser i form av overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt. Siden 2021 har tre aktører fått dette.

– Vi skal ikke legge skjul på at det er utfordrende å føre tilsyn med reklame i sosiale medier. Det er mange aktører å følge med på og det postes et stort antall innlegg hver eneste dag. Mye av innholdet forsvinner også etter kort tid, for eksempel stories på Instagram og Snapchat.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS