Disse bildene er vedlagt i brevet fra Forbrukertilsynet til Tine og Olympiatoppen.

Tine og Olympiatoppen fikk smekk på fingrene av Forbrukertilsynet

Tine og Olympiatoppen har begge fått brev fra Forbrukertilsynet etter en reklame i sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Det viser dokumenter fra Forbrukertilsynet som KOM24 har fått innsyn i. Flere personer har sendt inn tips om umerket reklame fra Olympiatoppen og Tine.

Det ene tipset kom 25. august fra den kjente ernæringsfysiologen Marit Kolby. Tine sponser Norges idrettsforbund, som Olympiatoppen er en del av.

«Skjult reklame for YT-produkter. Olympiatoppen samarbeider med Yt (Tine), men dette oppgis ikke i innlegget», skriver Kolby til Forbrukertilsynet. Hun har lagt ved en lenke til Instagram-innlegget, men det er nå slettet.

I innlegget står trener og kostholdsveileder Martin Norum med et produkt fra YT i hånden.

Varsel fra Forbrukertilsynet

Ifølge markedsføringsloven er skjult reklame forbudt, og markedsføring i sosiale medier skal tydelig fremstå som markedsføring.

De har derfor sendt et brev til både Olympiatoppen og Tine der de viser til sin egen veiledning om reklame i sosiale medier.

«Når vi ser forhold vi mener er ulovlige, kan vi gi veiledning og fatte vedtak. Dette brevet er veiledning til dere for å sørge for at dere følger kravene i markedsføringsloven. Dette brevet er ikke et vedtak», står det i brevet.

«Forbrukertilsynet har mottatt flere tips om en video postet av Olympiatoppen på Instagram om skjult reklame. Basert på de undersøkelsene vi har gjort, er det vår vurdering at videoen er en reklame for YT som skulle vært tydelig merket som reklame. Dere mottar dette brevet fordi dere er annonsør og derfor hovedansvarlig for den aktuelle markedsføringen», skriver Forbrukertilsynet videre.

Videre følger en beskrivelse av videoen.

«Norum holder en YT-shake under hele videoen, og viser den tydelig fram idet den nevnes, og viser den fram til kamera resten av videoen. Det fremgår ingen plass at dette er innhold sponset av Tine, eller utført på Tines vegne som samarbeidspartner.»

Har svart

17. oktober fikk de svar fra Halvor Lea, som er kommunikasjonsansvarlig i Olympiatoppen.

Han skriver at de beklager, og begrunner det hele med at Olympiatoppen «svært sjeldent har innhold som karakteriseres som markedsføring».

«Her glapp det dessverre for oss. Vi har full forståelse for regelverket som slår fast at innlegg av denne typen skal merkes tydelig, og vil sørge for at dette blir fulgt opp i fremtiden», skriver Lea.

Han legger til at det aktuelle innlegget ble merket med «reklame» i ettertid, men at det ikke var tydelig nok. Til slutt skriver Lea at de skal ta en runde internt for å sikre at de har kontroll på reglene framover.

Til KOM24 skriver Lea følgende i en e-post:

– Olympiatoppen har full forståelse for reaksjonen fra Forbrukertilsynet. I denne ene Instagram-posten hadde vi dessverre ikke riktig merking, og det beklager vi. Så har vi tatt interne grep for å håndtere dette bedre i fremtiden.

Anette Ivsett jobber som kommunikasjonsrådgiver i Tine, og skriver til KOM24 at innlegget ikke ble merket godt nok.

– Vi har hatt dialog med Olympiatoppen for å unngå at det skjer igjen. Vi er opptatt av å overholde regelverket, og vil også gjennomgå egne rutiner knyttet til å oppdage og reagere mot innlegg som ikke er i samsvar med regelverket fremover, skriver Ivsett.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS