Forbrukertilsynet: – Bruken av kunstig intelligens i reklame kan være problematisk
Forbrukertilsynet: KI-genererte personer omfattes ikke av merkeplikt
– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at personer skapt av kunstig intelligens også kan føre til et slikt press, skriver Nina Elise Dietzel, underdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, i en e-post til KOM24.
De siste ukene har debatten om merking av KI-generert reklame rast i KOM24s spalter. Flere har etterlyst regler for slik reklame, på linje med merkingen av retusjerte bilder.
Forbrukertilsynet mener imidlertid at dagens regelverk ikke åpner for dette.
– Forbrukertilsynet gjorde en intern utredning på dette, og kom frem til at merkeplikten ikke omfatter tilfeller hvor selve personen er laget ved hjelp av kunstig intelligens. Hvis dette skal omfattes, mener vi at en lovendring må til, skriver hun.
Tilsynet har ikke myndighet til å endre lover eller forskrifter, men håndhever gjeldende regelverk.
– Vi har derfor orientert Barne- og familiedepartementet om vår konklusjon, siden de er ansvarlig departement for markedsføringsloven hvor merkeplikten står, skriver hun, før hun understreker:
– For ordens skyld: Bruk av KI som et retusjerings- eller manipuleringsverktøy, for å endre på en virkelig kropp, er omfattet av merkekravet, skriver hun.
Dietzel påpeker at Markedsføringsloven ikke har spesifikke regler om merking av KI-generert reklame. Loven forbyr imidlertid villedende markedsføring, og bruken av KI i reklame kan være problematisk avhengig av omstendighetene.
– Forbrukertilsynet har også mulighet til å slå ned på reklame som kan føre til kroppspress etter andre lovbestemmelser. Per nå har vi ikke hatt saker til behandling der disse forholdene har kommet på spissen, men den økte bruken av kunstig intelligens gjør at problemstillingen blir mer og mer aktuell, skriver hun.
Hun mener at ettersom det blir vanskeligere å skille KI-genererte personer fra ekte personer, er det grunn til å tro at forbrukerne ønsker å få opplyst om en person er ekte eller ikke.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no