Geir Ormseth, Politisk rådgiver i Miljøpartiet De Grønne.

Sommerpraten

Geir tok med seg pressekort for å komme gratis inn på landskamp, det endte med et sleivskudd rett i trynet på live-TV

Selv om Geir Ormseth i MDG skal tilbringe sommeren på hytta i Lofoten, så er favorittsangen «bysommer».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag er det er det kommunikasjonsrådgiver i Miljøpartiet De Grønne, Geir Ormseth som svarer på våre spørsmål.

– Hva gjør du i sommer?

– Er på hytta i Lofoten der bygger jeg anneks og driver valgkamp for MDG, samt bestiger fjelltopper.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– «Bysommer» av Lillebjørn Nilsen.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Fortsatt et koronapreget år. Imponerende at VG gjør den kommunikasjonsjobben staten er satt til å gjøre, nemlig å ha nettsider som informere oss på en pedagogisk måte om statusen i pandemien. Staten og kommunene har mye å lære av VG.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Kommunikasjonssjef Nils Mørk i MDG. Før jeg ble ansatt trodde jeg synsing og personlig overbevisning var tungtveiende faktorer i kommunikasjonsarbeidet. Tross min analytiske og statistiske bakgrunn, ble jeg mektig imponert over den vitenskapelige tilnærmingen i alt kommunikasjonsarbeidet i valgkampen. Hele partikulturen er gjennomsyret av vitenskap.

– Hva er årets flause til nå?

– Trygve Slagsvold Vedums populistiske utspill om å flytte NRK til Groruddalen, der han møtte saklige motargumenter med personangrep og insinuering om kameraderi. Flaut å dundre ut med et så uforberedt og urealistisk utspill som ble fullstendig avkledd.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Har ikke rukket å tabbe meg ut i MDG ennå. Tabbe som finansjournalist var vel da jeg ville gratis inn på landskamp i fotball, tok med meg et nusselig lite kamera og pressekort. Fikk knallgul fotovest og ble plassert rett ved siden av målet klemt inn mellom proffenes halvmeterlange teleobjektiver. Et sleivskudd traff meg, folk så meg på TV og reagerte «Hæ? Er ikke det Geir? Hva gjør han der?»

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Veldig viktig med faktabasert tilnærming. Om du kan forankre saken i holdbare fakta, bygger du langsiktig tillit, fremfor kortsiktige gevinster basert på halvsannheter.

Powered by Labrador CMS