Over halvparten av 13–18-åringene som har sett porno på nett, så porno for første gang før de fylte 13 år.

Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett

Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.

Publisert

Nesten fire av ti 13–14-åringer får reklame for porno på nett, viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2022». Mange oppgir å ha fått reklamen via Google og TikTok.

Fra «Barn og medier 2022»:

  • 41 prosent av 13–18-åringene har fått reklame for porno på nett.
  • Det er små aldersforskjeller: 37 prosent av 13–14-åringene har fått porno-reklame, mot 43 prosent av 17–18-åringene.
  • En noe høyere andel av gutter (44 prosent) enn jenter (37 prosent) har fått reklame for porno på nett.
  • 52 prosent av 13–18-åringene sier de har sett porno på nett, mot 49 prosent i 2020. 35 prosent svarer at de ikke har sett porno. 13 prosent vet ikke, eller ønsker ikke å svare.
  • Dobbelt så mange gutter (68 prosent) som jenter (34 prosent), har sett porno på nett.
  • Andelen som oppgir å ha sett porno på nett, øker med alder: 40 prosent av 13–14-åringene, 51 prosent av 15–16-åringene og 59 prosent av 17–18-åringene sier de har sett porno på nett.
  • 55 prosent av 13–18-åringene som har sett porno på nett, oppgir at de så porno før de fylte 13 år.

Kilde: Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.

– Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak for å få stanset pornoreklame rettet mot barn, som også i de fleste tilfeller er ulovlig etter norsk lov, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, i en pressemelding.

Det er mest vanlig å få reklame for porno via ulovlige nettsteder for nedlasting eller strømming av film, musikk og dataspill. Fire av ti av 13–18-åringene som har fått porno-reklame, har fått den fra slike kanaler.

Undersøkelsen viser også at mange får reklame for porno via tjenester som Google og TikTok. Av de unge som har mottatt porno-reklame, har over tre av ti fått reklamen via Google, og to av ti via TikTok. Andelen som får porno-reklame via TikTok har økt med 16 prosentpoeng fra to år tilbake.

­– Barn og unge bør slippe å få porno-reklame, som i de fleste tilfeller også er ulovlig etter markedsføringsloven. Vi mener slik markedsføring er uheldig, fordi den kan føre til at mange får sitt førsteinntrykk av seksualitet gjennom porno. Vi forventer at de globale plattformene iverksetter tiltak for å skjerme de yngste mot slik reklame.



Powered by Labrador CMS