Gudrun Lægreid i IKEA mener en må få mer mangfold inn i bransjen. – Det betyr mer menn i offentlig sektor, mer kvinner i ledende posisjoner i byråene og ikke minst flere med flerkulturell bakgrunn begge steder.
Gudrun Lægreid i IKEA mener en må få mer mangfold inn i bransjen. – Det betyr mer menn i offentlig sektor, mer kvinner i ledende posisjoner i byråene og ikke minst flere med flerkulturell bakgrunn begge steder.

#MinJobb

Gudrun så på West Wing og drømte om å få jobbe med kommunikasjon

– Det virket glamorøst og spennende med mye fart, og det var noe som appellerte til meg

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Gudrun Lægreid, leder for samfunnskontakt hos IKEA, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Vi opererer med engelske jobbtitler og den er PR leader, som da kan oversettes med leder for samfunnskontakt i IKEA Norge. Min hovedoppgave er to ting, å både promotere og beskytte vårt varemerke IKEA.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg har stor frihet og mulighet til å være kreativ, I tillegg har jeg veldig stor variasjon i jobben noe som er bra for en litt rastløs sjel som meg.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Jeg er så heldig at jeg er veldig glad i jobben min. Men det er ikke alltid ting blir som planlagt eller at vi får til det vi hadde tenkt. Under korona har vi måtte endre på mange planer og en del jeg hadde sett veldig frem til å kunne jobbe med har blitt utsatt eller avlyst og det er jo aldri gøy.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har studert kommunikasjon og aldri hatt en annen «voksen» jobb på de nå snart 20 årene jeg har vært i yrkeslivet, det har heller aldri fristet å bytte beite. Opprinnelig var nok grunnen at jeg ville begynne i denne bransjen fordi jeg så på TV-serier som West Wing der kommunikasjonsrådgivere gikk to skritt bak en viktig politiker og virket på meg som den personen i rommet med den gøyeste jobben. Det virket glamorøst og spennende med mye fart, og det var noe som appellerte til meg. Nå har ikke alltid virkeligheten vært slik, men jeg har aldri angret på valget.

LES OGSÅ: – Dårlig kommunikasjon kan kjøre et prosjekt, et samarbeid eller en kultur i grøfta på null komma niks

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det er så mange dyktige og smarte kommunikasjonsfolk i Norge – jeg er imponert over mange statlige direktorat og foretak som for eksempel Skatteetaten og Utdanningsdirektoratet. Det finnes masse flinke folk som jeg har vært så heldig å jobbe tett med i kommunikasjonsbyråer og etter å ha sittet lenge i styret i Kommunikasjonsforeningen i Oslo og Akershus har jeg møtt så mange flinke og engasjerte folk der.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Mange har hatt store utfordringer under korona og jeg synes mange kommunikasjonsfolk har gjort en utrolig bra jobb. Det er ikke lett når alt er usikkert, så uten at jeg kjenner dem med navn så tenker jeg at kommunikasjonsavdelingene i Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og Helse og Omsorgsdepartementet – men som mor til barn i Oslo-skolen har jeg også vært imponert over kommunikasjonen fra Utdanningsetaten i Oslo kommune og både ungdomsskolen og barneskolen der mine barn går.

– Hva er god kommunikasjon?

– Det er å vise åpenhet, bruke et tydelig og klart språk og ha hjertet på riktig sted. Du må også forstå samfunnet rundt deg- aldri, aldri lås deg inne i din lille kohort eller ekkokammer. Kjenn omgivelsene – speil verden.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Vi må få mer mangfold inn i bransjen – det betyr mer menn i offentlig sektor, mer kvinner i ledende posisjoner i byråene og ikke minst flere med flerkulturell bakgrunn begge steder.

LES OGSÅ: Heidi mener det er for mye tåkeprat, innøvd retorikk og buzzord i bransjen

Powered by Labrador CMS