Julia Edin mener mange har hvilt seg på Facebooks innsamlingsaksjoner og nå må ta egne grep.
Julia Edin mener mange har hvilt seg på Facebooks innsamlingsaksjoner og nå må ta egne grep.

MENINGER:

Når innsamling på Facebook nå stenger, er det på tide å ta innhold på nett på alvor!

«At Facebook nå stopper innsamlinger tvinger fram et viktig og nødvendig fokus på hvilket innhold organisasjoner lager. », skriver Julia Edin.

Publisert

Stemningen er til å ta å føle på etter at alle organisasjoner i Norge på torsdag denne uken fikk beskjeden om at Facebook avslutter innsamlinger.

I mange år har organisasjoner fått store inntekter takket været frivillige og engasjerte, som på eget initiativ lager bursdagsinnsamlinger eller andre typer innsamlinger på Facebook. 

Dette er penger som har tikket inn helt av seg selv, med ingen eller liten involvering fra organisasjonene. 

Men nå er det altså slutt.

Er det grunn til å få panikk? 

Svaret er ja, dersom du har behandlet innhold stemoderlig på nettsiden din. Dersom du har hvilt helt og holdent på Facebook, og ikke har tenkt på hvordan du skal trigge til vekst og innsamling på nettsiden din. 

Da har du en jobb å gjøre nå.

Svaret er nei, ingen grunn til panikk, om du derimot har jobbet godt med innhold på nettsiden din. 

Dessverre er mitt inntrykk at dette gjelder et fåtall. 

Du kan senke skuldrene litt dersom organisasjonen din har: 

  • Innhold som engasjerer, motiverer og imponerer frivillige, medlemmer og potensielle støttespillere

  • Har tydelig spisset hvem dere er – så folk forstår saken på bare en setning eller to

  • Har tydelig formulert hvilke kampsaker dere har

  • Har tydelig formulert hvilke områder dere ønsker støtte til 

  • Har giverløpet og det tekniske på plass for innsamling

  • Her en «pakke» med bannere, logo, bilder etc. klart som gjør det lett for tilhengere å opprette innsamling direkte via nettsidene deres, eller i f.eks. Spleis. 

Denne listen kunne vært lenger, men la oss starte her. 

En viktig påminnelse

At Facebook nå stopper innsamlinger tvinger fram et viktig og nødvendig fokus på hvilket innhold organisasjoner lager. 

Det handler om hvordan innholdet ditt treffer ønsket bruker, og hva du faktisk vil at de skal gjøre med det innholdet de får. 

Vil du at de som besøker nettsiden din skal lære om organisasjonen eller bli medlem? Vil du at skal marsjere i tog for å protestere eller verve seg som frivillige? Eller vil du at de skal donere penger, en gang eller flere ganger? 

Det er mye som gir verdi i en organisasjon og det er derfor å ha dette målet (og verbet – hva skal de gjøre) klart for seg når man lage innholdet som skal trigge til handling.

Hva organisasjonens mål for brukeren er legger grunnlaget for hvordan dere kan lage en god storyline og en god reise for brukeren – som gjør det spennende å gå fra startsiden til en konvertering.

Det er på tide å ta både brukerne og innholdsstrategi på alvor.

– Vi, vi, vi

Innhold skal alltid lages på brukerens premisser, men altfor mange organisasjoner har i dag nettsider som informerer om hvem de er: vi gjør … – vi er der … – vi, vi, vi. 

Denne type innhold er informativt og kjedelig – det er vanskelig å kjenne seg igjen i dette eller føle at det er en åpning for å bli en del av «vi-et». 

Vi vet at innhold på nett leses ekstremt raskt. 

At det hoppes i undertitler, skummes og at leseren er på aktiv søken etter hva dette betyr for dem. Hva kan de selv gjøre? Hva betyr det for dem. 

Derfor, kjære organisasjoner, er det nå på tide å tenke du, du, du i innholdet ditt. 

Hvordan kan organisasjonene aktivere «du-et» gjennom ord, bilder, design og navigasjon? Hvordan kan du-et aktiveres og engasjeres til å hjelpe din organisasjon via andre plattformer enn bare Facebook? 

Vinduet ditt for å fange støttespillerne blir enda mindre utenfor Facebook, men det kan gi desto mer lojale og aktive tilhengere, tror jeg. 

Men det er kun ved å sette brukerne i førersetet og samtidig tydelig kommunisere organisasjonens budskap at du kan aktivere brukerne, vise at du tar dem på alvor og nå organisasjonens mål. 

Det er på tide å jobbe godt med innholdsstrategi og uttak, for nå er det ingen kjære Facebook-mor: dere må gjøre det lett for brukerne å hjelpe dere tilbake.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS