Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Hurtigruten med stort fall på bærekraftsmåling

Faller enormt på punktene åpenhet og ansvarlighet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Smitteutbruddet i fjor fikk vegg-til-vegg-dekning i deler av norsk media. Men realiteten er at vi ikke har sett noen negativ effekt på belegg, bestillinger, eller reiselyst hverken på kort eller lang sikt. For 2022 ligger vi allerede langt foran tidligere år, og det strømmer inn nye bestillinger både til ekspedisjonscruise og rutetrafikken langs norskekysten.

Det skriver fungerende kommunikasjonssjef Hurtigruten Group, Rune Thomas Ege, i en e-post til KOM24.

– Vi vil komme sterkere tilbake

Onsdag ble Norsk bærekraftsbarometer presentert.

4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

For andre år på rad stakk Sporveien av med seieren. Mens Sporveien herjer går det tyngre for Hurtigruten.

De endte på en 132. plass i undersøkelsen.

Hurtigruten er den bedriften som opplever størst nedgang på bærekraft fra 2020 til 2021, til tross for at scoren deres er tilnærmet uendret på den sosiale og miljømessige dimensjonen av bærekraft. Hovedårsaken kan trolig tilskrives pandemien og bedriftens håndtering av utbruddet i fjor sommer.

– Som vi har sagt tidligere, ser vi at vi har gått fram på målinger av kundetilfredshet i store og viktige markeder. Der har vi også økt forspranget til konkurrenter. Så må vi ta til etterretning at denne norske undersøkelsen viser en tilbakegang i det norske markedet. Der vil vi komme sterkere tilbake, skriver Ege.

Pål Rasmus Silseth er prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Han forklarer hvorfor Hurtigruten faller så mye.

– Forbrukerne evner å skille

– De opplever en nedgang på rundt 20 poeng på den økonomiske dimensjonen hvor kundene vurderer bedriften på «åpenhet og ansvarlighet». Dette viser også at forbrukerne evner å skille på de ulike dimensjonene når de vurderer bedriftene de er kunde hos, sier han.

Sporveien Trikken og T-banen stakk av med de to øverste plassene i Norsk bærekraftsbarometer.

Det er Sportveien som kommer best ut av undersøkelsen. De stikker av med både første og andreplass på listen. Sporveien T-banen vinner med det Bærekraftprisen 2021 for andre år på rad med en score på 78,7 poeng, etterfulgt av Sporveien Trikken på 77,2 poeng.

– Prisen er en stor tillitserklæring og viser at det viktige arbeidet vi legger ned med bærekraftige løsninger legges merke til hos de reisende og innbyggerne. Dette gir stor motivasjon til vårt videre arbeid med bærekraft i Sporveien, sier Anders Rygh, administrerende direktør i Sporveien T-banen i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS