– Denne julen kommer til å handle mye om å lage nye tradisjoner.
– Denne julen kommer til å handle mye om å lage nye tradisjoner.

JULEPRATEN

Tobias Lien i IKEA glemmer ikke denne filmen med det første

– Med drøye fire minutter spilletid, er den er et godt eksempel på at det fremdeles er rom for god historiefortelling som er lengre enn ti sekunder i 2021.

Publisert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det markedskommunikasjonssjef Tobias Lien i IKEA Norge som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Det at jeg har en datter som akkurat har blitt gammel nok til å synes jul er stas, kombinert med at vi hoppet i det, flyttet fra byen og fikk en (snølagt) gressflekk utenfor byen, gjør at denne julen kommer til å handle mye om å lage nye tradisjoner. Jeg håper det innebærer rolige dager, løpeturer, god mat, lek og kvalitetstid med familien. Sånn vinteren har sett ut så langt er det mer sannsynlig at det handler om å få bort snørr og feber fra hele familien – men bra blir det uansett.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg begynte akkurat å se på The Beatles: Get back dokumentaren. Veldig gøy å se den kreative prosessen til den gjengen der. Men den er ganske så lang (seks timer), så blir nødt til å ta jula til hjelp.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

Vi lanserte en kampanje med navnet «The Trash Collection» som vi lagde med TRY og Aparent, der vi fant møbler som folk hadde kastet og kun med en liten vask eller et par reservedeler ga dem nytt liv og solgte de videre på IKEA. Kampanjen fikk god mottakelse i Norge og internasjonalt – så den topper nok lista i år.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Jeg jukser litt og inviterer tre miljøer; Markedsavdelingen i IKEA + den utvidede familien vår i TRY og Mediacom. Det er rett og slett blitt for lite kvalitetstid under pandemien. Da skulle vi ha hevet glassene og feiret alt vi har fått til sammen i en krevende tid, for og så glemt jobb et lite sekund og bare ha det gøy sammen.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Det har er mye fint jeg kunne trukket fram, men velger å ta noe av det ferskeste, nemlig Posten sin «When Harry met Santa» som har reist jorda rundt. Med drøye fire minutter spilletid, er den er et godt eksempel på at det fremdeles er rom for god historiefortelling som er lengre enn ti sekunder i 2021.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Jeg synes folk har vært maks tilpasningsdyktige og har på mesterlig vis klarte å holde ut med sosial distanse og Teams de siste årene. Men når vi nå snart entrer det tredje året med pandemi, tror jeg man må vie ekstra fokus til å finne nye måter å skape samhold og inspirasjon innad i teamene.

Ellers tror jeg at det er de som klarer å forenkle og gjør det litt mer spiselig for folk å leve i en pandemi, som vil være de som lykkes. Uavhengig av pandemi må man også i 2022 klare å formidle budskapet på en måte som engasjerer og viser hvem du er og hva du står for.

Powered by Labrador CMS