– De som ser innholdet mitt ser at jeg har hatt det gøy samtidig som jeg skapte innholdet mitt. Det selger bedre.

Innholdsregissørens beste tips til godt innhold på Instagram

Instagram-eksperten sier at det er viktig å vise at man har det gøy når man lager innhold til Instagram. Pene mennesker skader heller ikke.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Thomas Engeset jobber som TV- og innholdsregissør og har blant annet laget innhold til Gullruten, Idrettsgallaen og Melodi Grand Prix. På fritiden skaper han innhold til egen Instagramkonto for å få utløp for kreativitet og personlige valg.

Gjennom Instagramkontoen, @thomasengeset, ønsker han å motivere folk til å komme seg ut og benytte seg av friluftslivet.

– Skal jeg inspirere og motivere de om følger meg er det viktig å ikke bare vise opplevelsen, men også vise følelsen av opplevelsen. Mange som filmer med Go-pro i panna ender opp med et enkelt klipp av omgivelsen som er rett fram. Det viser kun hvor de er, og ikke hvordan de har det, sier Engeset til KOM24.

Engeset legger til at det er viktig å gi folk følelsen av hvordan de kommer til å ha de hvis de kommer seg ut. Fine solnedganger og episke fjell er ikke mulig å konkurrere med.

– Instagram inneholder bedre klipp enn det du klarer å filme selv uansett. Men det du kan konkurrere med er å formidle følelsen av opplevelsen. Spill på hvordan det oppleves, og ikke hvordan det ser ut.

Sunne verdier og tydelig budskap

Selv poster Engeset mange innlegg som ofte tar oss med ut i naturen og på adrenalinfylte opplevelser. Etterspørselen etter lignende innhold har derfor blitt stor når forskjellige aktører leier han inn til oppdrag.

– Hvorfor spør de deg?

– Det er todelt. De får innhold som ikke er som alle andre reklameinnhold. Jeg prøver å unngå innslag der skuespilleren holder opp et produkt og smiler til kamera. I tillegg tror jeg det handler om at jeg er en fyr med noenlunde sunne verdier.

Han legger til at et viktig virkemiddel i kommunikasjons med sine følgere handler om akkurat det, verdier.

– Mange bedrifter ønsker seg flere følgere. Flere ender derfor opp med å tenke mer på hva følgerne kan gjør for dem, enn hva de kan gjøre for sine følgere.

– Hva får du inspirasjon av?

– I stor grad Instagram. Det er en fantastisk plattform med millioner av kreative mennesker. Blir man ikke inspirert av folk på Instagram, da blir jeg overrasket. Et godt tips for å finne inspirasjon er å følge folk som gjør deg engasjert, giret og inspirert.

Kreativiteten som et viktig redskap

For innholdsprodusenten produseres mye av det kreative arbeidet igjennom mobilen.

– Åtti prosent av innholdet jeg lager til Instagram skapes gjennom mobilen min. Da er det viktig å huske å holde seg oppdatert på hvilke app-er som funker. Bli venn med dem. Jo raskere du er til å jobbe, jo mer kreativ blir du. Også får du mer tid til å prøve ut forskjellige app-er.

Å være rask i en programvare er ofte til fordel for mer tid til å utforske en annen programvare.

– Også er det viktig å huske på hvem følgerne dine er, sier Engeset.

– Har du noen app-er for redigering du vil anbefale?

– InShot syns jeg er den beste app-en for filmredigering. Også bruker jeg Lightroom til bilderedigering.

– Har du tips til hvordan en utvikler idéer?

– Sett deg ned og holde av noen timer til å tenke ut masse ideer. Folk sitter på bussen og bruker mobilen, også skjønner de ikke hvorfor de ikke blir inspirert.

Engeset sammenligner ideutvikling med et eget yrke hvor arbeideren må trene opp hjernen til å utvikle kreative ideer.

– Jeg jobber som idéutvikler. Det er en jobb hvor jeg bruker mye tid på å komme med ideer til innslag og reklamer for produksjonsselskaper.

Ville du ha fulgt din egen konto?

– Hvordan kan en bedrift gjøre en god digital profil?

1. Gi verdi til de som følger. De får ikke noe ut av masse kjedelig informasjon om priser og lignende.

2. Folk ønsker å ha en grunn til å følge bedriften. Innlegg med et tydelig budskap og verdi kan bidra til læring, spre glede og inspirasjon. Rett og slett noe som gjør at følgerne får det bedre på en eller annen måte.

3. En god huskeregel er å tenke over om man ville ha fulgt sin egen konto. Om du ikke ønsker å følge din egen bedriftskonto kan det være en god pekepinne på at dere burde endre innholdet.

– Hva er dine beste råd til bilder som kommuniserer godt på Instagram?

– Farger, humor, pene mennesker dessverre og blikkfang. Det kan være alt fra forskjellig skrifttyper i bildet, fokusere på farger og å skape større fargematcher i bildet. Har personen i bildet på seg klær med samme farger, bare i forskjellige nyanser, kan det være lurt å redigere fargen til like nyanser.

Klarer man å skape innhold som seeren ønsker å sende videre til sine venner, har man kommet langt.

– De som ser innholdet mitt ser at jeg har hatt det gøy samtidig som jeg skapte innholdet mitt; Det selger bedre. Ting blir ofte treigt og for langt på Instagram.

Han mener at dersom folk lager filmen sine halvparten så lange, vil de oppleve at det fungerer bedre.

– Skal man fortelle to ting med et innlegg, bommer man som regel og klarer derfor ikke å få fram budskapet tydelig nok. Ett budskap om gangen.

La følgerne være med på reisen

Gjennom egen Instagramkonto og nettsiden tommelopp.no lar Engeset følgerne ta del i arbeidet han gjør både i og utenfor jobb.

– Stort sett prøver jeg å ta med folk på reisen og gi de et innblikk i hvordan livet er bak kamera. Selv om de tenker at «nei det er kjedelig det vi driver med», kan det ofte være spennende for andre å få innblikk.

I tillegg til å være TV- og innholdsregissør holder han også kurs for bedrifter og organisasjoner. Der lærer han bort tips og triks til å oppnå en god digital profil.

– Jeg ser ofte forskjellen på innholdet deltakerne skaper før og etter at de har vært på kurs. Jeg har også sett at influensere som driver med YouTube og har vært på kurs begynner å gjøre om på videoene sine etter mine tips.

Til slutt påpeker Engeset at Instagram er fullt av mye bra innhold, men det er også fullt av innhold som gjør at folk føler seg dårligere og har det mindre bra i livet.

– Det hadde vært fint om alle bidra til å spre positivt innhold. Vi kan bomme i ny og ne, men hvis målet er at folk skal få det bedre, blir Instagram etterhvert et bedre sted å være.

For tiden jobber han med finalen til Melodi Grand Prix. I det vi avslutter intervjuet meddeler han at neste oppdrag er å fly nedover en hoppbakke med et kamera, som en del av en mellomakt til finalen i MGP.

Powered by Labrador CMS