Daglig leder i Turbo kommunikasjon, Martine Larsen Rygh starter ferien på sørlandet og avslutter på fjellet.

Sommerpraten:

Årets flause er uten tvil Charter-Svein, Kari Jaquesson og resten av vaksine- og munnbindmotstandergjengen

Martine Larsen Rygh svarer i dagens sommerprat.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag er det daglig leder i Turbo Kommunikasjon, Martine Larsen Rygh som svarer:

– Hva gjør du i sommer?

– Vi starer på Sørlandet og avslutter ferien på fjellet. Barna samler på fjelltopper så vi skal tikke av en del i sommer.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– De siste somrene har vi hørt mye på det franske pop-folk-bandet Cocoon, så jeg får kanskje si det, spesielt låta «Retreat».

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Jeg kan bare snakke for oss selv siden vi i Turbo går litt under radaren i bransjen og trives med det, men det siste året er vi kommet enda nærmere kundene våre. Vi har stått i en pandemi sammen og det gjør noe med relasjonene. De er blitt enda sterkere.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Jeg vil gjerne trekke frem innholdsprodusenten Christina Fraas som står bak Instagramkontoen Kirsebærhagen. Hun har skapt et univers der man kan være glad i interiør, glitter og fjas samtidig som man er samfunnsengasjert. Christina sto bak abortprotesten som gikk viralt i 2019, der hun og 29 venninner la ut bilder av seg selv med strikkepinner og blodige underbukser, for å demonstrere mot regjeringens forslag om å endre abortloven. I dag snakker hun mye om LHBTQ-rettigheter. Jeg digger folk som henne som bruker stemmen sin til å fremme viktige saker. Jeg vet hva det koster av energi, selvtillit og mot å stå i slikt, så det gjør at hun imponerer meg ekstra mye. Videre vil jeg trekke frem Kimiya Sajjadi og Miriam Nabunya som det siste året har hjulpet oss i Turbo til å forstå hvordan vi skal skape mer inkluderende og mangfoldig kommunikasjon som samtidig er ekte.

– Hva er årets flause til nå?

– Det er uten tvil Charter-Svein, Kari Jaquesson og resten av vaksine- og munnbindmotstandergjengen. Konspirasjonsteoretikere er potensielt veldig farlige; de sprer frykt og feilinformasjon. Det er ganske mange mennesker der ute som tror det å klare å taste inn noen ord i Google er det samme som å drive med forskning. Kanskje det burde være krav om 15 studiepoeng i kildekritikk og vitenskapelig metode før man fikk tilgang til en søkemotor eller sosiale medier. Jeg vet ikke.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Sikkert flere. Jeg er ikke redd for å gjøre feil. Det viktige er hvordan man rydder opp i etterkant. Jeg kan kanskje nøye meg med å si at jeg burde ha kjøpt aksjer i Zoom og Pfizer i februar 2020. Og så angrer jeg litt på at jeg aldri turte å selv lage TikTok-innhold i fjor vår.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Jobb med produkter og tjenester du kan stå inne for. Bruk kompetansen din på noe som er verdt tiden din og som gjør at du sover godt om natten. Det gir også bedre resultater. Det er nok kommunikasjonsfolk der ute som jobber med ræl – bettingselskaper, pelsdyrnæringen, billig kjøtt, firmaer som bidrar til overforbruk og mer søppel, bedrifter som utnytter mennesker og miljøet osv. Listen er lang. Jeg håper det er en del kommunikasjonsfolk som bruker sommeren på å tenke gjennom karrierevalgene sine og hva de skal bruke kompetansen og erfaringen sin på til høsten. Jobb med og for bra folk med hjertet på rett plass. Det er i alle fall det vi har bygget Turbo på.

Powered by Labrador CMS