Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Medietilsynet støtter en gjennomgang av TikToks reklamepraksis

– Dersom TikTok legger til rette for ulovlig reklame mot barn under 13 år, er dette alvorlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medietilsynet ønsker en gjennomgang av TikToks reklamepraksis velkommen, opplyser de om i en pressemelding onsdag.

Tirsdag ble det nemlig kjent at Forbrukerrådet, sammen med 16 andre forbrukerorganisasjoner, har klaget inn TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen.

Forbrukerrådet ba i samme anledning om at Forbrukertilsynet og Medietilsynet skulle ta en titt på selskapets praksis.

– TikTok har et stort ansvar for å sørge for at spesielt de yngste barna beskyttes mot ulovlig reklame. Dersom TikTok legger til rette for ulovlig reklame mot barn under 13 år, er dette alvorlig, sier Medietilsynet-direktør Mari Velsand i meldingen.

Jobber med å få på plass et felles europeisk regelverk

TikTok er eid av det kinesiske selskapet ByteDance, og reklame som TikTok selv selger på plattformen er ikke underlagt norsk regelverk. I 2018 kom det nye regler fra EU for videodelingsplattformer som TikTok (i AMT-direktivet), der det blir strengere regler for reklame som rettes mot mindreårige.

Her i Norge arbeider vi nå med å få på plass dette regelverket, sammen med andre EØS-land. Det er viktig å få til, slik at vi får en felles europeisk minsteregulering på dette området, sier Velsand.

Reklame rettet mot norske forbrukere i TikTok-videoer reguleres av markedsføringslovens regler om markedsføring til barn, inkludert direkte kjøpsoppfordringer til barn og urimelig handelspraksis. Denne loven forvaltes av Forbrukertilsynet.

Medietilsynet er kjent med at Forbrukertilsynet allerede jobber med flere av problemstillingene som klagen reiser.

Etterlyser samtykkeløsninger

EUs personvernforordning (GDPR), som ble en del av norsk personvernlovgivning sommeren 2018, har lovfestet at kommersielle aktører ikke kan samle inn og bruke data fra barn under 13 år til for eksempel reklame.

– Medietilsynet har tidligere krevd bedre samtykkeløsninger fra TikTok og andre sosiale medier-aktører, og bedre metoder for å verifisere barns alder. En samtykkeløsning løser ikke alle krevende situasjoner og problemer barn under 13 år kan møte på sosiale medier, men da er de i hvert fall registrert som barn med den alderen de har, sier Velsand.

Medietilsynet mener sosiale medier-aktørene i dag ser gjennom fingrene med at barn med eller uten foreldres samtykke lyver på alderen for å få tilgang til deres plattform.

– Med det fremstår barna eldre enn de er. I tillegg gis ikke foreldrene noen reell mulighet til å gi et samtykke, da hverken TikTok eller noen andre av de store sosiale medier-aktørene tilbyr en samtykkeløsning, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS