Unn Grethe Berge, PR- og medierådgiver i TV 2
Unn Grethe Berge, PR- og medierådgiver i TV 2

#Minjobb

Unn i TV 2 mener god kommunikasjon handler om å være ærlig, troverdig og kunnskapsrik

– Jeg liker å jobbe med et fag der jeg får møte mennesker fra ulike samfunnslag, bygge tillit og skape gode relasjoner.

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Unn Grethe Berge, PR- og medierådgiver i TV 2 som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?

– Jeg er PR- og medierådgiver i TV 2. Jeg jobber både med presserådgivning til deltakere i ulike TV-konsepter og med å skape publisitet rundt programmer.

Å skaffe spalteplass i pressen og engasjement i sosiale medier er en viktig del av jobben. De siste årene har jeg for eksempel hatt presseansvar for populære konsepter som «Hver gang i møtes» og «Jakten på kjærligheten». Jeg jobber i tett dialog med ulike avdelinger i TV 2, produksjonsselskap og andre eksterne samarbeidspartnere før, under og etter sending av et TV-konsept.

Som PR- og medierådgiver har jeg hele tiden Vær varsom-plakaten og TV 2s omdømme i bakhodet, og det er en naturlig del av jobben å være litt «vaktbikkje og brannslukker»

Det oppstår til stadighet utfordringer og kritiske saker i media rundt ulike TV-konsepter. Å samarbeide tett med ledelsen i TV 2 rundt krisekommunikasjon og tilsvar på de konseptene jeg har PR ansvar for er en viktig del av jobben.

– Hva liker du best med jobben din?

– Allsidigheten, at ingen dag er lik. Jeg jobber med mange ulike programsjangre og får møte mennesker fra ulike samfunnslag og bransjer. Jeg lærer noe nytt hver dag. For eksempel jobber jeg nå med true crime, som er en forholdsvis ny programsjanger på TV 2.

Her møter vi mennesker med sterke historier der vi kommer tett på deres opplevelser og traumer. Det er en sjanger som kan stille oss overfor etiske dilemmaer, og jeg må ta menneskelig hensyn på en annen måte enn når jeg jobber med for eksempel et underholdningskonsept.

I kommunikasjonsavdelingen er vi et sterkt og godt team som deler erfaring og kunnskap, men jobben som PR- og medierådgiver i TV 2 er også en selvstendig rolle, som jeg setter pris på.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det må være å skrive reiseregninger.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg liker å jobbe med et fag der jeg får møte mennesker fra ulike samfunnslag, bygge tillit og skape gode relasjoner. Jeg får reise en del og være med på ulike event og innspillinger. Jeg blir stadig utfordret og får brukt min journalistbakgrunn på å se journalistiske vinklinger og skape oppmerksomhet rundt budskap som skaper en reaksjon, som kan engasjere eller skape nysgjerrighet og vekke følelser hos seerne. Dessuten får jeg muligheten til å være en motivator for deltakere i programmer og være en god og trygg støttespiller og løse floker når det oppstår. Dermed får jeg også brukt coaching-utdannelsen min i denne jobben.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Tidligere TV 2-sjef Kåre Valebrokk hadde en X-faktor. Han var kunnskapsrik, bestemt og tydelig i sin kommunikasjon. Dessuten hadde han en humor og en talegave som gjorde at folk lyttet når han snakket.

De siste årene har ass. helsedirektør Espen R. Nakstad og forsvarssjef Eirik Kristoffersen inspirert meg. De er fagpersoner som klarer å kommunisere komplekse budskap på en måte som alle forstår. De fremstår troverdig og tillitvekkende og gjør at man lytter til budskapet deres.

I tillegg må jeg nevne formidlingsevnen til hypokonderlegen og professor emeritus Ingvard Wilhelmsen Han bruker humor og spisser budskapet sitt på en måte som gjør at folk kan le i møte med sin egen helseangst.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– For en tid tilbake hadde en gjeng Oslo-folk og stamkunder til nisjebutikker på Grünerløkka brukt natten på å henge opp hjemmelagede plakater i butikkvinduer i strøket. Plakatene hadde navn til store kjeder som Egon og H & M.

På den enkle måten gjorde de oss forbrukere bevisste på viktigheten av å handle lokalt og støtte det lokale næringslivet. Det var et tankevekkende kommunikasjonsstunt som snakket til hjertet.

– Hva er god kommunikasjon?

– Jeg mener det handler om å være ærlig, troverdig og kunnskapsrik. Som kommunikatør må man kjenne behovene til målgruppen man ønsker å nå.

Dessuten må man kunne forutse hva som kan skape misforståelser før man formidler budskapet. Jeg mener at man alltid må tilpasse seg målgruppen og hver enkelt situasjon.

Man bør man aldri undervurdere gode stillbilder og videostrekk som forsterker budskapet man ønsker å nå fram til målgruppen med. På sosiale medier mener jeg og man bør være i dialog på kommentarfeltene. Det er viktig at seerne føler seg sett og hørt så de assosierer TV 2 med å være ærlige, troverdige og gjenkjennende.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Seerne velger nå mer og mer selv hvordan de skal disponere TV-tiden sin, takket være streaming-tjenester. Derfor blir digital publiseringsstrategi fokus i min jobb fremover. Det medfører visse omstillinger, om mye handler om å tenke nytt rundt hvordan man jobber når seere og presse kan hente ut episoder før de står på et tradisjonelt sendeskjema.

Vi vil nok se flere «spoiler alert»-varsler på saker i mediene enn før. Dette er en tilvenning av nye TV-vaner for bransjen og ikke minst for noen seergrupper, blant annet eldre seere. Jeg tror at vi i bransjen vil bli enda mer utfordret på hvor fort trender skifter og hvor raskt målgrupper forflytter seg. Det gjør at vi i større grad må innta et fugleperspektiv for å få bedre oversikt, og vi må bruke teknologiske måleverktøy for å finne ut hvordan målgruppene beveger seg.

Å lytte til målgruppenes behov og ønsker er fokus, og ikke minst være i dialog med dem. Jeg tror personlig ikke man bør kaste seg på absolutt alt av trender, men ha i bakhodet hva som er selskapets kjerneverdier. Tenke langsiktig og ikke miste særpreget.

Når det er sagt, man må være endringsvillig for å trives i en jobb som min. Og sørge for å ha det gøy på jobb. Og det med å ha det gøy på jobb er jeg sikret fremover, for nå satser TV 2 for fullt på humorsjangeren.

Powered by Labrador CMS