Ingunn Kvivik i Kristiansand kommune sier at det å snakke til en så bred målgruppe som innbyggerne i kommunen som er fra 0 til 106 år er utfordrende og veldig spennende

#Minjobb

Kommunikasjonssjefen i Kristiansand: – Noen ganger kan det være litt krevende å jobbe i et byråkrati

– Jeg liker mulighetene vi har til å stadig teste ut og ta i bruk nye kommunikasjonskanaler og virkemidler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonssjef i Kristiansand kommune, Ingunn Kvivik, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?

– Kommunikasjonssjef. Har ansvar for all kommunikasjon til innbyggere og ansatte i Kristiansand kommune.

– Hva liker du best med jobben din?

– At jeg har ansvaret for kommunikasjonen til 112 000 innbyggere i alderen 0 til 106 år og 9300 ansatte som jobber med veldig mye forskjellig og har ulike behov for informasjon.

Det å snakke til en så bred målgruppe er utfordrende og veldig spennende. Målet mitt er å få innbyggere til å bli stolte innbyggere i kommunen og ansatte til å bli stolte av å jobbe i kommunen. Jeg synes det er for mange som klager på kommunen og kommunens tjenester. Vi må fokusere mer på å fortelle de gode historiene om kommunen og informere om hvilke tjenestetilbud vi faktisk har. Tror mange ikke er klar over hva kommunen faktisk leverer av gode tjenester.

Jeg liker også mulighetene vi har til å stadig teste ut og ta i bruk nye kommunikasjonskanaler og virkemidler.

De siste årene har vi blant annet tatt i bruk TikTok, lansert egen innbygger-app og brukt historiefortelling med film som et virkemiddel. Noen av filmene våre har blitt spredd rundt i flere kommuner, det er gøy

Jeg er så heldig at jeg har fått ansatt noen unge kollegaer som utfordrer oss tradisjonell kommunikasjon folk til å tenke alternativt.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Noen ganger kan det være litt krevende å jobbe i et byråkrati. Ting kan ta litt lang tid og jeg er litt utålmodig.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har bakgrunn fra IT- og reklamebransjen, og er opptatt av hvordan vi kan bruke teknologi til å bli bedre på kommunikasjon.

Det å kunne tilby korrekt informasjon til innbygger og ansatte nesten før de vet de trenger informasjonen, istedenfor at kommunen er en plass du kun besøker når du skal søke barnehageplass eller trenger å flytte på omsorgssenter.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det siste året har jeg blitt inspirert av Espen Nakstad. Han har en faglig tyngde, høy troverdighet og bruker et folkelig språk.

Men jeg må også nevne kommuneoverlegen vår Styrk F. Vik. Gjennom hele pandemien har han vært tilgjengelig for mediene til alle døgnets tider, og uansett når jeg ringer han så svarer han og stiller opp. Veldig inspirerende og gøy å ha en slik kollega.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Kjell Ingolf Ropstad som åpent og ærlig fortalte om hvordan han opplevde tiden da det stormet rundt pendlerboligsaken og han måtte gå av som partileder.

Det å være ærlig og åpen og innrømme feil er egenskaper jeg liker, og det prøver vi å leve etter i Kristiansand kommune.

– Hva er god kommunikasjon?

– For meg er god kommunikasjon det å kunne formidle et budskap til korrekt målgruppe med bruk av et virkemiddel som gjør at mottaker forstår og husker budskapet.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– En av de største utfordringene våre er at vi ofte glemmer å tenke på de som ikke er digitale.

Vår kommunikasjon foregår stort sett bare på digitale flater. Vi har en stor gruppe innbyggere som ikke behersker dette, og dette skaper utenforskap. Som teknologidame er dette heldigvis noe jeg er opptatt av selv om jeg stadig vekk glemmer meg vekk.

En annen utfordring er den mengden med informasjon vi som enkeltpersoner blir eksponert for daglig, spesielt gjelder dette de unge.

Det å henge med på alle trender og tilpasse seg disse gjør at vi som kommunikasjonsfolk må tenke kreativt og annerledes for å bli lagt merke til og husket.

Powered by Labrador CMS