– Vi trenger ikke å lete etter de gode og viktige historiene. Marka betyr mer for enda flere mennesker nå, det har vi sett klart gjennom koronatiden
– Vi trenger ikke å lete etter de gode og viktige historiene. Marka betyr mer for enda flere mennesker nå, det har vi sett klart gjennom koronatiden

#MinJobb

Har gjort knallharde prioriteringer i Skiforeningens kommunikasjonsavdeling

– Det er kjedelig å se på at muligheter og anledninger til å gjøre god kommunikasjon passerer.

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonssjef i Skiforeningen, Trine Rom Giving, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?

Jeg er kommunikasjonssjef og har ansvaret for merkevare og kommunikasjon i Skiforeningen. I avdelingen min har jeg en kommunikasjonsrådgiver og en grafiker, og sammen utgjør vi et lite, men effektivt og godt team, om jeg får si det selv. Vi leverer innhold til alle kanaler om hele det spennende virket til Skiforeningen, og støtter i hele virksomheten med kommunikasjonsfaglige råd.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg liker aller best at det Skiforeningen gjør betyr noe for folk hver eneste dag. Vi trenger ikke å lete etter de gode og viktige historiene. Marka betyr mer for enda flere mennesker nå, det har vi sett klart gjennom koronatiden: På antallet mennesker i Marka hele året, på trafikken til våre digitale tjenester og på medlemstallet. At flere finner glede av å være ute i naturen, er en positiv effekt av en vanskelig tid. Som leder for en liten avdeling får jeg jobbet på alle nivåer. Kommunikasjon endrer seg så fort, her gjelder det å henge med.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det har vært mange vanskelige avgjørelser å ta på ledernivå i Skiforeningen de siste to årene. Koronapandemien ble veldig krevende for Skiforeningens økonomi, blant annet fordi store deler av inntekten fra kultur og turistanlegget i Holmenkollen bortfalt. Selv om vi har fått støtte i krisepakker og vi har trofaste medlemmer og samarbeidspartnere i næringslivet, har vi måttet gjøre knallharde prioriteringer. Det er kjedelig å se på at muligheter og anledninger til å gjøre god kommunikasjon passerer. Samtidig skal vi være fornøyde med at vi har gjort vårt aller beste med de forutsetningene vi til enhver tid har hatt.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg er utdannet journalist, men fant meg aldri helt til rette i journalistikken. Det er formidling og kommunikasjon jeg kan og som er mine verktøy, og da er det ingenting bedre enn å jobbe med dette i Skiforeningen. Og erfaringen fra journalistikken kommer i høyeste grad til nytte – jeg opplever å få det beste fra to verdener.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Eivind Eidslott og Torstein Greni i GR&EI er viktige bidragsytere i Skiforeningens kommunikasjonsarbeid. De redesignet medlemsbladet vårt og er inspirerende og rause rådgivere i store og små oppgaver.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg blir stadig imponert over hva små kommunikasjonsavdelinger med mini-budsjetter får til med et sterkt engasjement for saken sin kombinert med ambisjoner og stå på-vilje. Det er mange der ute som har gjort en helt ekstraordinær innsats gjennom vanskelige år. Og så synes jeg det står respekt av enkeltpersoner som opplever å ha noe å bidra med til andre og som gjennomfører det. Som friluftspappaen Aleksander Read (@minaogmeg). Han byr på seg selv og sine på en fin måte, for å vise hvor enkelt og spennende det kan være å ha med barn på tur. At sola ikke alltid skinner, men at det er fint å være ute uansett.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er ekte, ærlig og relevant. Alt vi gjør har et mål og skal ha effekt.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Jeg kan snakke fra mitt ståsted som kommunikasjonsleder i en frivillig organisasjon: Det er tempoet og endringene i hva som er god og effektiv kommunikasjon, på hvilke flater våre målgrupper er og hvordan de bruker dem.

Powered by Labrador CMS