– Det gjør inntrykk når noen ønsker seg mat til barna, varme klær og beskriver ensomhet, sier Vilde Haagenrud.

Vilde i Merkle står bak Insta-kontoen «Onskelister»

– Jeg synes ønskene gir et helt konkret bilde på dagens situasjon og hva folk sliter med og mangler.

Publisert

Med egne illustrasjoner, Finn.no-kode og emneknaggen #hjelptiljul, poster Vilde Haagenrud utvalgte Finn-annonser på den nyopprettede Instagram-kontoen @onskelister. Annonsene er ekte ønsker fra ekte fra mennesker.

– Jeg opprettet @Onskelister for å rette oppmerksomhet mot de som virkelig sliter nå og har det tøft økonomisk, forteller Haagenrud til KOM24.

Et konkret bilde over situasjonen

Hun jobber som kreatør i Merkle, og i tillegg er hun AD. Til daglig jobber hun mye med visuell kommunikasjon, tekstarbeid og sosiale medier.

– Derfor føles dette prosjektet som et helt naturlig produkt fra meg, forteller hun.

Haagenrud forteller at mange av Finn-annonsene går inn på henne.

– Jeg synes ønskene gir et helt konkret bilde på dagens situasjon og hva folk sliter med og mangler. Det gjør inntrykk når noen ønsker seg mat til barna, varme klær og beskriver ensomhet.

Hun mener ønskene gjør det enklere å virkelig forstå hvor vanskelig situasjonen er for mange.

– Det blir enda sterkere når man forstår at det er så enkle ting som vi tar for gitt. Det er for eksempel en far til to gutter som ønsker seg mat, gaver eller komfyr. Det gjør inntrykk når det er helt primitive ting folk ikke har råd til å kjøpe inn.

Lavere terskel før jul

Fra Haagenrud fikk ideen om å dele Finn-annonsene til kontoen var opprettet, gikk det bare er par dager.

– Det første jeg måtte gjøre var å sikre navnet, deretter begynte jeg å illustrere den første annonsen. Jeg synes det var viktig å komme i gang nå før jul, fordi dette er en sårbar tid for mange, og særlig i år fordi økonomien til mange er enda trangere i år.

Hun tror også at terskelen for å dele er lavere før jul.

– Det er kanskje naturlig å tro at @Onskelister bare varer frem til jul, men jeg tror dessverre ikke at situasjonen er annerledes for mange etter jul – og kanskje er den enda verre. Derfor er planen å fortsette med slike poster så lenge kontoen fungerer som et hjelpemiddel.

Siden oppstarten 19. november har Haagenrud blitt kontaktet av flere som vil hjelpe.

– Det er veldig hyggelig å få meldinger fra folk som bryr seg og som ønsker å hjelpe til.

I skrivende stund er det 7500 som følger kontoen.

– I dette tilfellet er det god gammeldags organisk markedsføring som er nøkkelen til oppmerksomheten. Og det er gledelig at «lik og del» faktisk har stor effekt.

Powered by Labrador CMS