Øyvind Breivik er leder for ekstern kommunikasjon i Reitan Retail.
Øyvind Breivik er leder for ekstern kommunikasjon i Reitan Retail.

SOMMERPRATEN:

Spiste to liter vaniljeis på en halvtime

...men han er fortsatt fan av den samme isen i dag.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Øyvind Breivik, leder for ekstern kommunikasjon i Reitan Retail, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer? 

– Siden vi har lag til start i Tour de France, kick-starter jeg ferien med å ta noen dager på jobb i Frankrike. Ikke de verste dagene på jobb, for å si det slik. Uansett hvordan det går sportslig, så kommer dette til å bli et av høydepunktene denne sommeren. Men jeg skal ha litt vanlig ferie også, og siden jeg elsker norsk sommer, så blir det biltur i Sør-Norge, med innlagte fjellturer, konserter på Molde Jazzfestival, og forhåpentligvis noen båtturer i havgapet. Pluss en del sykkel på TV, så klart.

– Hva er ditt beste sommerminne? 

– Har heldigvis mange å velge fra, men om jeg skal velge ett, så tror jeg det blir fra camping på stranda i Ersfjord på Senja for noen år siden, med midnattsol, godt vær, kona, hunden og fantastisk naturomgivelser rundt meg. Lite som slår slikt.

– Favoritt-is gjennom tidene? 

– Som ca 10-åring presterte jeg å spise to liter vaniljeis med sjokobiter på en halvtime. Man kunne kanskje tro at jeg ble så kvalm at jeg ble kurert, men nei. Den er fortsatt en favoritt. 

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden 

– Min tidligere kollega i kommunikasjonsavdelingen i Reitan Retail, Stian Valla Taraldsvik, gikk i vinter over til å bli byrådssekretær i Oslo. Om det blir politikk, kommunikasjon eller begge deler som blir fremtiden hans, det får tiden vise, men han har det som trengs for å nå langt uansett. 

– Hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år? 

– Jeg har over tid vært imponert over McDonald's sine employer branding-kampanjer. Vi i handelsnæringen gjør også mye bra knyttet til å gi folk en sjanse i arbeidslivet, forhindre utenforskap, gi unge sin første jobb, og så videre, men jeg synes at McDonals's har vært flinkere enn oss til å kommunisere dette i betalte kampanjer.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Forstå forretningen og verdikjeden du jobber i godt. Når du har god nok kunnskap om hvordan ting henger sammen kan du bli en viktigere ressursperson for selskapet og de personene du gir råd til. 

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– 71 grader nord. Uten tvil. Jeg elsker å gå på tur, og tanken på at noen detaljplanlegger et så kult opplegg for meg er faktisk ganske appellerende.

Powered by Labrador CMS