Direktør i Språkrådet, Åse Wetås, reagerer på Steen & Strøms bruk av engelsk i en annonse på forsiden av Aftenposten.

Direktøren i Språkrådet reagerer på annonse: – Uhøflig

– Vi tar til oss innspillene, svarer markedssjefen i Promenaden Management.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Direktør i Språkrådet, Åse Wetås, reagerer på at Steen & Strøm Department Store har valgt å bruke engelsk som språk i deres annonse.

Mandag har Steen og Strøm en annonse på forsiden av Aftenposten, der de informerer om at salget har startet.

«Ser at Steen & Strøm i dag kliner til på forsida av Noregs største avis med ein annonse særleg retta inn mot dei engelskspråklege lesarane av avisa. Noterer meg at dei har kjedeleg, norskspråkleg gateadresse. Det må vera slitsamt i den strategiske kundekommunikasjonen», skriver Wetås på Twitter.

– Vanskelig å forstå

Wetås utdyper kritikken overfor KOM24 og sier hun synes dette er synd.

– Jeg tenkte at det er jo ganske provinsielt av Steen og strøm å annonsere på engelsk i en norskpråklig avis, sier hun og legger til at dette er «ren engelskspråklig annonse».

– Det mener jeg i utgangspunktet er en slags fornærmelse mot de potensielle kundene. Det de signaliserer er at språket til kunden ikke passer godt nok i annonsesammenheng.

Hun legger også til at hun ikke vet hva baktanken til annonsøren her er, men at det er «vanskelig å skjønne at dette skulle være en del av større internasjonal annonsekampanje».

Direktøren i Språkrådet forteller at de jevnlig gjennomfører undersøkelser der de spør folk om de synes det er viktig å ta vare på det norske språket.

– Det er det sterk oppslutning om, og de aller fleste synes det er viktig å ta vare på språket vårt. Norsk er bra nok!, sier hun.

Hun mener annonsen gir et signal om at det norske språket ikke fungerer godt nok for de.

– Det er vanskelig å forstå hvorfor norsk ikke er det foretrukne språket, når det også er deres kunders eget språk, noe som blir ekstra tydelig når de annonsere i en norskspråklig avis, sier hun og legger til:

– Jeg mener først og fremst at det er god forretningsskikk å være høflig mot kunden, og det er ganske uhøflig når de ikke bruker kundenes språk i markedsføringen. Det gir et negativt signal, avslutter hun.

– Et godt poeng

KOM24 har vært i kontakt med markedsføringssjef Kaia Kongsli i eiendomsselskapet Promenaden Management, som arbeider med markedsføring for Steen & Strøm Department Store.

Kongsli skriver følgende i en e-post:

«Promenaden-området er vanligvis hyppig besøkt av turister året rundt. For å nå så mange som mulig lager vi vanligvis en del av markedsføringsmateriellet på engelsk. Den enkle forklaringen til hvorfor denne annonseteksten er på engelsk i en norsk avis, er at den rett og slett ikke har blitt tilpasset den nye situasjonen og mediet. Men vi tar til oss innspillene fra Språkrådet, og synes det er et godt poeng i dette tilfellet».

Promenaden er et område i Oslo som innehar shoppinggatene Øvre Slottsgate og Nedre Slottsgate, motemagasinet EGER og Steen & Strøm Department Store.

Kaia Kongsli i Promenaden Management.
Powered by Labrador CMS