Fredrik Wessel Stenbro fra Sarpsborg og Christian Lindahl Finstad fra Bodø er gutta bak Kontrafei og det nye konseptet bodö. Et konsept som skal gi folket i Bodø og Salten en møteplass for kreativ utfoldelse.
Fredrik Wessel Stenbro fra Sarpsborg og Christian Lindahl Finstad fra Bodø er gutta bak Kontrafei og det nye konseptet bodö. Et konsept som skal gi folket i Bodø og Salten en møteplass for kreativ utfoldelse.

– Vi ønsker å være ildsjeler for kreative sjeler, og gi de en plattform hvor de kan vise seg frem

Fredrik og Christian skal gi kreative sjeler et sted å møtes for å lære med det nye konseptet «bodö».

Publisert

I februar 2019 møttes Fredrik Wessel Stenbro fra Sarpsborg og Christian Lindahl Finstad fra Bodø for første gang. Begge hadde kjæreste som jobbet i samme frisørsalong, og var derfor invitert i samme bursdagsfest. Samme kveld som de møttes, fant de en felles interesse– foto og video. Det ble starten på Kontrafei Media.

To år etter har de nå lansert sitt eget konseptet som heter bodö, som skal gi unge og kreative sjeler et sted å møtes for å utveksle tanker og ideer om film, foto og innholdsproduksjon.

– Konsept bodö er et nytt konsept der vi kombinerer kontorlokaler for Kontrafei Media, en møteplass for kreative sjeler i alle aldre, spesielt ungdom, og utsalg av enkelte produkter. Dette er et lokale midt i Bodø sentrum. Vi ønsker å være ildsjeler for kreative sjeler, og gi de en plattform hvor de kan vise seg frem, forteller daglig leder, Fredrik Wessel Stenbro.

Møteplass for kreative sjeler

Utviklingen av ideen om bodö tok sted høsten i fjor. Guttene begynte å prate om å utvikle talenter innen film og foto, men fikk aldri tatt tak i det. Ved skiftet til mars i år tok de kontakt med eierne av lokalet de nå har flyttet inn i. Da begynte ideene å komme.

Plantegning av lokalene til konseptet bodö. I lokalet skal de ha et kryptinn med sofa og TV, hvor kunnskapen, kreativiteten og kommunikasjonen skal blomstre
Plantegning av lokalene til konseptet bodö. I lokalet skal de ha et kryptinn med sofa og TV, hvor kunnskapen, kreativiteten og kommunikasjonen skal blomstre

– Overtakelsen gjorde at vi endelig fikk muligheten til å utvikle ideen om å hjelpe talenter, samtidig som vi fikk oss et kult kontor. Selve navnet og designet på logoen kom da vi skulle ta konseptet enda et steg videre, med å designe egne klær som skal selges i lokalet og på nett. Vi var så «heldige» at det ble en måned lang lockdown i Bodø og vi kunne ha fullt fokus på konseptet og utviklingen, sier Stenbro.

Målet er å lage en møteplass for kreative sjeler. Det er ingen lignende tilbud i Salten, og Stenbro og Finstad ønsker å bli et ansikt utad for de som driver med film, foto og design.

– Både Christian og jeg skulle ønske det fantes lignende tilbud da vi var yngre. Når man er ung og usikker, trenger man den lille boosten til å gjøre det du elsker, dele det med andre og rett og slett satse på det. Vi håper også at tilbudet kan bidra til å holde mange kreative sjeler i byen og eventuelt få flere kreative sjeler til å flytte hit.

Han legger til at hele Konsept bodö skal ha fokus på å bidra til FNs bærekraftsmål.

– Vi er kanskje små i verdenssammenheng, men litt hjelp gjør en stor forskjell, hvis alle bidrar.

Utfordrende satsing

Selv tror Stenbro det finnes marked for innholdsproduksjon i byen.

– Bodø er en by i enorm vekst, og det satses i alle kriker og kroker. Samtidig så er det ikke mange om beinet innen det vi gjør. Hvis man gjør de riktige tingene, så kan man nå langt i denne bransjen i Bodø.

Han forteller videre at det «selvfølgelig» har vært litt utfordrende med tanke på at vi befinner oss midt i en pandemi. Men både han og Christian og er to personer som liker å ta sjanser.

– Det er nok fordi vi har troa på det vi gjør. Vi tar noen sjanser, og enten så får det bra eller så går det dårlig. Men ambisjonene er at det skal så sinnsykt bra, så vi tenker ikke på så mye annet.

Planene framover at å utvikle konseptet videre.

– Vi er fortsatt tidlig i fasen og har noen brikker som må på plass. Ved siden av det så har vi en rekke kunder vi jobber med. Dagene går i hvert fall i ett, og det er veldig deilig.

En felles drøm

Kontrafei Media ble startet i vinteren 2020. Da hadde Stenbro og Finstad snakket om det en stund.

– Vi hadde lenge hatt film og foto som interesser, og begge hadde en drøm om å skape noe eget. Så vi fant ut at vi skulle satse og resten er historie.

Fram til nå har det hatt oppdrag for bedrifter, som ønsker foto- og videotjenester. Det har også vært større oppdrag for offentlige organisasjoner som Visit Bodø og Luftfartstilsynet.

– Vi er veldig allsidige og gjør alt fra oppdrag for de aller minste bedriftene, til bedrifter med titalls millioner i omsetning. På grunn av covid-19, så har det vært noe begrenset. Vi ønsker oppdrag fra større arrangementer i regionen, men siden de fleste arrangementene har blitt avlyst, så lar det vente på seg, avslutter Stenbro.

Powered by Labrador CMS